"Oosterweel is een dure nepoplossing"

Het Masterplan 2020, met zijn Oosterweeltunnels, zal de files op de Antwerpse ring niet doen verdwijnen. Dat zeggen de actiegroepen stRAten-generaal en Ademloos, die het Masterplan een nepoplossing noemen met een prijskaartje van 4,5 miljard euro.

De actiegroepen baseren zich voor die conclusie op een rapport van het Vlaams Verkeerscentrum over het Masterplan2020. Dat komt tot de conclusie dat de Antwerpse ring "redelijk zwaar belast" zal blijven en dat de Kennedytunnel overbevraagd blijft.

"Met de Oosterweelverbinding bestendigt men de Antwerpse ring als open riool, terwijl men zelfs geen poging doet de nieuwe tunnel "opgeladen" te krijgen", zeggen de actiegroepen. "Er zullen filevrije alternatieven zijn, maar niemand zal erheen rijden, omdat er voor het gebruik van de Oosterweeltunnels betaald zal moeten worden en voor de Kennedytunnel niet".

De actiegroepen blijven daarom pleiten voor het "Meccano-tracé", dat het doorgaande verkeer verder van de stad moet omleiden.

Volgens een indicatieve vergelijking van de trajectanalyses zou het Meccano-tracé meer verkeer weghalen aan de Kennedytunnel en het Sportpaleis, terwijl meer verkeer de nieuwe Scheldetunnel en de A102 zal gebruiken dan bij uitvoering van het Masterplan.

De actiegroepen benadrukken voorts dat zij niet enkel een mobiliteitsoplossing bepleiten, maar een leefbare stad. Zo verheugde Ademloos zich erover dat de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) onlangs zei dat doorgaand verkeer best zo ver mogelijk wegblijft van de stad en dat gezondheid een belangrijk thema is. "We hopen dat hij de daad bij het woord voegt", aldus Ademloos.