Colruyt blijft de goedkoopste, zegt Test-Aankoop

Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt, maar de voorsprong wordt kleiner. Dat blijkt uit de jaarlijkse prijsenquête van Test-Aankoop. Twee buurtwinkels, Red Market van de Delhaize-groep en Okay van de Colruyt-groep, volgen in het spoor van Colruyt. Opmerkelijk is dat Aldi en Lidl voor eersteprijsproducten aanzienlijk duurder zijn dan Colruyt.

Colruyt blijft de absolute prijskraker, zowel voor merkproducten als voor eersteprijsproducten van zijn merk Everyday, concludeert Test-Aankoop. Toch voelt Colruyt steeds meer de hete adem van de concurrentie. Voor merkproducten komt de buurtwinkel Red Market dicht in de buurt, voor eersteprijsproducten is dat Okay. Die zijn telkens 1 procentje duurder.

Smatch blijkt het duurst op het vlak van merkproducten. Bij de eersteprijsproducten bezet de Colruyt-groep de volledige top-3 met zijn supermarktketens Colruyt, Okay en Eurospar. De discountsupermarkten Aldi en Lidl blijken in deze categorie respectievelijk 20 en 23 procent duurder.

Test-Aankoop vergeleek ook de prijzen van huismerken die Colruyt niet in de aanbieding heeft. Hier komt Leader Price, dat enkel winkels heeft in Wallonië, als beste uit de bus. Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die in het voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in Antwerpen, volgt op de tweede plaats en is 10 procent duurder. Carrefour, 20 procent duurder, is derde.

Test-Aankoop hield ook een tevredenheidsenquête. Daar zegeviert Bio-Planet, de biologische supermarkt van de Colruyt-groep. Bio-Planet telt voorlopig nog maar 7 winkels, allemaal in Vlaanderen.

Test-Aankoop vergeleek voor de test zowat 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten. De enquête vond plaats in het voorjaar. Meer info vindt u op de website www.test-aankoop.be.