Dood of levend? Niemand is veilig voor Chuck Testa

Wie “Chuck” zegt, zegt Chuck Norris of Chuck Berry. Althans, dat was tot voor kort het geval. Nu krijgen de heren Norris en Berry concurrentie van een andere Chuck. Een Chuck die dode dieren opzet en dankzij een reclamefilmpje op YouTube uitgroeit tot een nieuw internetfenomeen.

Chuck Testa, zo heet de man, werd in mei van dit jaar gecontacteerd door een bedrijfje met de vraag of hij het zag zitten zichzelf te promoten in een reclamefilmpje. Voor Testa, die al 12 jaar door het leven gaat als taxidermist, een ideale gelegenheid om nieuwe klanten aan te trekken. “Al dacht ik eerst dat het om een misplaatste grap ging”, zegt de 54-jarige Amerikaan uit Ojai, Californië. “Ik zei hen dat ik geen geld had om alles te betalen, maar dat was voor hen geen probleem”, aldus Testa.

Na een tijdje wisten de twee producers, Link Neal en Rhett McLaughlin, de taxidermist van hun goede bedoelingen te overtuigen. Ze trokken naar het plaatsje Ojai om daar in drie dagen tijd een reclamefilmpje van 65 seconden in te blikken. In de reclamefilm duiken onder meer een dode antilope en een zwarte beer op, telkens opgezet door Chuck Testa. Het acteertalent van laatstgenoemde spat overigens van het scherm. 

Al gauw werd het filmpje door tal van blogs en nieuwssites opgepikt, met als gevolg dat de telefoon van de bekende taxidermist dag en nacht blijft rinkelen. “En het zijn heus niet alleen maar mensen die een dier willen opzetten”, zegt de sheriff van Ojai. “Ook heel wat vrouwen bellen hem, gewoon om eens af te spreken.” Testa moet lachen als hij met de vrouwelijke interesse geconfronteerd wordt: “mijn vrouw verwijdert dat soort vragen meteen van het antwoordapparaat.”

Het filmpje is op YouTube al ruim zes miljoen keer bekeken.  Chuck is tevens een bron van inspiratie voor creatievelingen. De overleden Steve Jobs en Bin Laden krijgen in de fotoreeks rechtsboven een “Chuck Testa-bewerking”.

lees ook