Fietskoeriers weldra ook bij ons vertrouwd beeld?

Er is een groot potentieel voor fietskoeriers in Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Steunpunt Goederenstromen uitvoerde in opdracht van Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Zij plant een informatiecampagne.
Onder meer in de straten van New York zijn fietskoeriers een vertrouwd beeld.

In verschillende landen zijn de fietskoeriers niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze worden er veelvuldig ingezet als alternatief voor de klassieke bestelwagens van koerierdiensten, zeker als het gaat over het vervoer van documenten en pakketjes in steden.

In Vlaanderen blijft het veeleer een zeldzaam fenomeen. Er zijn momenteel 14 fietskoeriers actief, maar vaak gaat het dan om eenpersoonsbedrijven die volgens het onderzoek van het Steunpunt Goederenstroom "weinig professioneel" werken. Er is dus nog heel wat potentieel, zeker in de 13 Vlaamse centrumsteden.

Minister van Mobiliteit Crevits is ervan overtuigd dat fietskoeriers een bijdrage kunnen leveren tot duurzaam verkeer. "Er is een behoorlijk potentieel, zeker voor de zogenoemde "first" en "last mile" van een traject, waar bestelwagens vaak vastzitten in files of niet in verkeersvrije zones raken. Fietskoeriers zijn dan bijzonder competitief en bieden grote maatschappelijke en ecologische voordelen." Zelfs bij een vrij bescheiden inzet van fietskoeriers zou het aantal bestelwagenkilometers verminderen met 1 miljoen, er zouden ook 10.000 banen kunnen bij komen.

Crevits plant een informatiecampagne in samenwerking met het bedrijfsleven om fietskoeriers bekender te maken. De ondernemersorganisatie Unizo gaat mee de fietskoerierdiensten helpen professionaliseren en de nodige bekendheid geven. Minister Crevits laat voorts ook nagaan of en waar de Vlaamse overheid zelf fietskoeriers kan inschakelen.