Albert Heijn opent 8 nieuwe winkels in ons land

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat volgend jaar 8 nieuwe winkels openen in Vlaanderen. Dat zou 500 jobs opleveren. Ander nieuws uit de distributie: uit een prijsvergelijking blijkt dat dezelfde producten in België 8 tot 10% duurder zijn dan in de andere buurlanden.

Momenteel zijn er al 2 Albert Heijnwinkels in ons land, in Brasschaat en Stabroek. Een van de 8 nieuwe winkels komt op het Hessenplein in Antwerpen. Waar de andere nieuwe Albert Heijn-winkels komen, is niet bekendgemaakt.

De winkels zouden in heel Vlaanderen worden ingeplant, ook buiten de Antwerpse regio. Albert Heijn hoopt met de 10 winkels in totaal elke week 250.000 klanten te lokken.

De nieuwe winkels zullen zowel franchisewinkels zijn, zoals in Brasschaat en Stabroek, als winkels in eigen beheer "om sneller te groeien", zei general manager Corné Mulders van Albert Heijn België op een persconferentie.

Het assortiment bestaat uit het Nederlandse productaanbod, aangevuld met zowat 10 procent lokale producten. Trouwens, de keten overweegt ook om enkele Belgische producten in Nederland te gaan verkopen.

Producten 10% duurder in België dan in Nederland

De federale overheidsdienst Economie heeft vanmorgen een prijsvergelijkende studie toegelicht tussen supermarkten in eigen land en in de buurlanden. Uit een prijsvergelijking van duizenden verwerkte producten blijkt dat u in een Belgische supermarkt 10% meer betaalt dan voor hetzelfde product in Nederland. Dat komt omdat beide landen een andere markt- en kostenstructuur hebben. Ook met Duitsland (9% goedkoper dan in België) en Frankrijk (8% goedkoper dan in België) is er een significant prijsverschil.

De supermarktketens in ons land kunnen minder profiteren van volumekortingen, kortingen als een bepaald volume wordt aangekocht bij een leverancier. De Nederlandse markt is bijna dubbel zo groot als de Belgische markt en bovendien is de Nederlandse markt veel eenvoudiger omdat er slechts 1 taalgebied is, zo ook in Frankrijk en Duitsland.

"Als je een markt hebt die 50% groter is en je hebt een speler die een hoger marktaandeel heeft dan om het even welke speler in België, dan kan dat zich niet anders dan vertalen in aantrekkelijkere aankoopvoorwaarden van producten", zegt Jacques Steenbergen van de Mededinginsgautoriteiten van de FOD Economie.

Daarnaast liggen de loonkosten in België hoger dan in Nederland. In de Nederlandse warenhuizen werken veel laaggeschoolden en veel studenten. "Je hebt in Nederland een heel hoog percentage van jonge mensen die allemaal deeltijds werken en soms nog flexibele uren. Dat is natuurlijk een verschil", zegt Steenbergen.

Een derde reden voor het prijsverschil is de binnenlandse concurrentie. Hier zijn het de minder rendabele ketens die prijszettend zijn. De meer rendabele ketens volgen, zoals Colruyt. "De rendabele ketens weten dat de minder rendabele ketens niet veel van de prijs kunnen afdoen, en zij hebben er ook geen belang bij om daar nog ver onder te gaan en ze hoeven niet veel lager te gaan om marktaandeel te winnen."