"Geen toeval dat juist Brouwers bekroond is"

De sterfscène uit "Datumloze dagen" van Jeroen Brouwers is door de luisteraars van Radio 1 en de lezers van De Standaard verkozen tot beklijvendste sterfscène uit de wereldliteratuur. "Het is geen toeval dat juist Jeroen Brouwers op 1 november wordt bekroond", klinkt het in het programma "Joos".

"Joos" ging samen met De Standaard der Letteren op zoek naar de meest beklijvende sterfscène uit de wereldliteratuur. Net als de liefde is de dood een van de belangrijkste thema's in fictie.

"De dood is cruciaal in de roman", zegt Karel Verhoeven, de journalist van De Standaard die samen met dichter Maarten Ingels als expert werd geselecteerd. "Hij wordt bijzonder interessant wanneer er liefde in het spel is".

Tien scènes werden genomineerd. "Veel complexe, ethisch interessante doodsscènes", vinden de experten. Presentatrice Ruth Joos maakte vandaag de drie beste scènes bekend tijdens een live uitzending op de Boekenbeurs.

Op drie staat de dood van Julia uit "Romeo en Julia" van William Shakespeare. "Blij dat er ook een klassieker tussenstaat", vinden de experten. De tweede plaats is voor "Het schervengericht" van A.F.Th. van der Heyden, waarin de dood van de foetus in de buik van de vermoorde actrice Sharon Tate wordt beschreven.

Op de eerste plaats staat de sterfscène uit "Datumloze dagen" van Jeroen Brouwers, waarin een vader zijn terminaal zieke zoontje uit zijn lijden verlost. "Een zeer ontroerende scène", klinkt het in "Joos". "Het is geen toeval dat Jeroen Brouwers op 1 november wordt bekroond. De dood is overal in zijn werk".

De bekroonde scène

"Sjalom, Nathan, ik til zijn hoofdje op dat licht is als een strandbal, en trek er een kussen onder vandaan. Na voor de tweede keer, strelend zijn oog te hebben dichtgevouwen, dat opnieuw als door de werking van een springveertje is opengeklapt -een doosje met een blauw steentje erin, dat mij aankijkt- druk ik, pers ik met mijn volle zwaarte het kussen op zijn gezicht, minuten lang.

Vijftien, veertien, dertien, Nathan jongen, het spijt me allemaal zo, mijn hele leven, alles spijt me, voor jou, voor mij, twaalf, elf, tien, negen, had toch een andere vader uitgezocht."