"Humo hoeft niet zo nodig gered te worden"

Vanaf vandaag ligt de eerste gerestylede editie van Humo in de winkel. De ondertitel "Onafhankelijk weekblad voor radio en tv" is verdwenen, maar verder ziet het tijdschrift er niet opvallend anders uit.

Algemeen directeur Jan Stevens (foto in tekst) gaf toelichting bij de restyling in "De ochtend" op Radio 1. Hij omschrijft de restyling als "een moment om het blad weer bij de tijd te brengen", maar ontkent dat het tijdschrift in de problemen zit. "Humo hoeft niet zo nodig gered te worden. Het feit dat de verkoopcijfers dalen is een trend van de laatste jaren, maar we zijn nog zeer ver van de gevarenzone."

Op het eerste gezicht lijkt er niet al te veel veranderd te zijn aan het tijdschrift. "Met de cover hebben we inderdaad niet gebroken", zegt Stevens. "Maar de tv-katern is uitgebreid, zo hebben we bijvoorbeeld het digitale aanbod helemaal geïntegreerd."

De ttt-pagina's hebben ook een nieuwe naam gekregen (foto in tekst). "Die rubriek gaat veel breder en heet vanaf nu OHM, naar het universele symbool voor weerstand", aldus Stevens.

De baseline "onafhankelijk weekblad voor radio en tv" is bij de restyling weggevallen. "Ik heb er tot nu toe nog niet veel reactie op gekregen", zegt Stevens. "We vonden de ondertitel niet meer bij de tijd. We proberen al langer meer te zijn dan een weekblad -ook online groeit ons aantal lezers- en radio en tv zijn al lang niet meer onze enige inspiratiebronnen. Onafhankelijk is geïntroduceerd ergens in de jaren 50, in een zeer verzuilde maatschappij. Mensen mogen denken dat wij een Woestijnvisblad zijn, maar dat is niet de realiteit."

Op de kritiek dat het blad niet diepgaand veranderd is, reageert Stevens als volgt. "De moeilijkheid is inderdaad om jongeren aan te trekken zonder ouderen te verliezen. Als je zegt dat je de vernieuwing niet echt ziet, dan heeft dat te maken met het feit dat je niet noodzakelijk van die oudere generatie lezers af wilt."

De "nieuwe" Humo is een eerste stap in een groter innovatieproject dat in 2012 gepland is.