American Airlines vraagt "Chapter 11"

De luchtvaartgroep AMR Corp., de holding boven American Airlines, heeft in de VS "Chapter 11", de Amerikaanse versie van een gerechtelijk akkoord, aangevraagd. Het gaat om de derde luchtvaartgroep in de Verenigde Staten.

Eerder waren de onderhandelingen over loonmatiging van de piloten afgesprongen. Tegelijk wijst AMR Corp. op de stijgende kosten voor brandstof.  

Daarom heeft de maatschappij nu bescherming tegen de schuldeisers gevraagd aan een handelsrechter in New York. Volgens AMR Corp. beschikt de maatschappij over 29,55 miljard dollar schulden en heeft het voor 24,72 miljard eigendommen. Er zou ook 4,1 miljard dollar cash zijn.

Ook is bekendgemaakt dat topman Gerard Arpey met pensioen gaat en vervangen wordt door Thomas Horton, zowel als voorzitter als in de functie van CEO. American en het filiaal American Eagle blijven wel vliegen. 

In het spoor van United en Delta

American Airlines was de enige van de drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die eerder ontsnapte aan een herstructurering onder een gerechtelijk akkoord.

Eerder hadden zowel United Airlines als Delta al die procedure meegemaakt. Daarop werd fors in de kosten gehakt en werden de maatschappijen flink afgeslankt. Als gevolg daarvan zijn ze opnieuw opgestaan. Dankzij de fusie met Continental Airlines is United intussen uitgegroeid tot de grootste Amerikaanse luchtvaartgroep. Rivaal Delta kon dan weer Northwest Airlnies overhalen tot een fusie.

American -tot dan de grootste in de VS- is nu teruggevallen tot de derde plaats, maar heeft een veel zwaardere kostenstructuur. Als de rechter het concordaat goedkeurt, volgt wellicht een zware besparingsronde en zal vrijwel zeker worden uitgekeken naar een fusiepartner.