Bij ANP verdwijnt 15% van het personeel

Bij het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) verdwijnen volgend jaar 33 volledige arbeidsplaatsen bij de nieuws- en fotoredactie. Dat is 15% van het totale personeelsbestand.

De oorzaken zijn de dalende oplages van de kranten, de dalende advertentie-inkomsten en bezuinigingen bij de openbare omroep.

Volgens algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen is het ANP-nieuws en beeldmateriaal "massaal op websites, smartphones en tabletcomputers te vinden, maar levert het weinig op omdat de ANP-klanten er op digitaal vlak weinig mee verdienen".

Het ANP gaat alleen nog met freelance-fotografen werken. Ook de nieuwsredactie gaat meer met freelancers werken. Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen is dat een geschikte methode om, naast de afslanking, ruimte te maken voor nieuwe producties. "We starten ook met berichtgeving over entertainment. En we gaan, op verzoek van een aantal grote klanten, op maat gemaakte reportages maken."

Kopieergedrag in de media is volgens Van Lingen een bijkomend probleem. "Links en rechts worden onze spullen gekopieerd, zonder bronvermelding overgenomen en in een enkel geval brutaal doorverkocht. Toch blijven wij vasthouden aan een goede nieuwsvoorziening en kwaliteitsjournalistiek."