Makelaar en huisbaas veroordeeld wegens CO-dode

In Antwerpen zijn een makelaar en een huiseigenaar veroordeeld tot 3 maanden cel met uitstel voor de dood van een huurster. De vrouw overleed in haar appartement aan CO-vergifitiging door een slechtwerkende gasboiler.

De correctionele rechtbank van Antwerpen veroordeelde de 2 mannen voor onopzettelijke doodslag. Ze kregen ook een boete opgelegd van 2.750 euro en moeten de man van het slachtoffer 21.260 euro schadevergoeding betalen.

Het was de echtgenoot van het slachtoffer die 4 jaar geleden zijn hoogzwangere vrouw dood terugvond in de douche van hun appartement in Berchem. De kleine gasboiler in de badkamer had de CO-vergiftiging veroorzaakt. De man had eerder bij de vorige eigenaar al geklaagd over de boiler. Een week voor de vrouw stierf, verkocht die eigenaar het pand door.

De nieuwe eigenaar is nu dus veroordeeld. Hij beweerde dat hij niet verantwoordelijk kon zijn omdat hij enkel maar de buitenkant had gezien. Maar de makelaar die de verkoop geregeld heeft, wist van de mankementen en had hem gezegd dat er dringend renovatiewerken nodig waren. Ook hij is veroordeeld. Beiden hadden moeten nagaan of het gebouw voldeed aan de vereisten van de Vlaamse Wooncode, oordeelde de rechtbank.