Spoor is niet klaar voor grote problemen

De NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel gaan maatregelen nemen om de coördinatie in geval van een incident te verbeteren. Ze reageren daarmee op een rapport van de FOD Mobiliteit dat vaststelt dat de verschillende onderdelen van het spoor niet voorbereid zijn op een groot probleem.
Het Rode Kruis en de Civiele bescherming deelden water uit aan de getroffen reizigers.

Het rapport onderzoekt de problemen op 27 juni dit jaar. Op die hete zomerdag ontstond er complete chaos op het spoor door enkele incidenten met als gevolg dat duizenden reizigers vastzaten in de stations en enkele honderden passagiers urenlang in bloedhete treinstellen moesten blijven.

De onderzoekers komen tot het besluit dat de drie eenheden binnen de NMBS-groep, de NMBS, Infrabel en de Holding, geen blauwdruk hebben om in te spelen op problemen tijdens een drukke spoordag, wat maakt dat de situatie verder uit de hand kan lopen.

Volgens het rapport was het in de stations voor niemand duidelijk wie er de leiding had en wie wat moest doen. Ook liep de communicatie tussen de spoorwegen en de hulpdiensten erg stroef en "liep iedereen iedereen voor de voeten".

Ook na de rampdag bleef de NMBS blunderen in de communicatie. De compensatie voor de getroffen reizigers werd voorgesteld als een toegeving waarop ze in feite geen recht zouden hebben, omdat 27 juni volgens de NMBS een geval van overmacht was. Volgens de FOD Mobiliteit was het dat duidelijk niet. 

De FOD Mobiliteit komt dan ook met niet minder dan 76 aanbevelingen om in de toekomst zulke problemen te vermijden.

Crisiscel

De NMBS en Infrabel noemen de incidenten op 27 juni "eenvoudigweg uitzonderlijk". "Deze storing werd niet door één enkel incident veroorzaakt, maar door een reeks problemen van zeer verschillende aard, verspreid over het hele net", luidt het in een gezamenlijk persbericht.

Beide ondernemingen geven wel toe dat die dag de dienstverlening flink achteruitging, maar zeggen aan een verbetering van de bestaande procedures te werken. Zo wordt een lokale interne crisiscel binnen de NMBS Groep opgericht waarin elke betrokken partij vertegenwoordigd is en wordt de communicatie naar de reizigers aan boord van de trein en in de stations verbeterd.

Meest gelezen