"Wie groen licht wil halen, moet te snel rijden"

In onze buurlanden kan vlot doorgereden worden van het ene groene verkeerslicht naar het andere, in België moet daarvoor de snelheidslimiet overtreden worden, zegt Touring. De mobiliteitsorganisatie testte 100 gewestwegen. Slechts 3 daarvan hebben de zogenoemde "groene golf".

Bij de "groene golf" moet een automobilist zich aan de geldende maximumsnelheid houden om telkens een groen verkeerslicht te hebben. De bestuurder moet dan niet afremmen en het verkeer verloopt vlot.

"België loopt hopeloos achterop", stelt Touring. Wegenwachters en medewerkers hielden nauwgezet bij waar ze stilstonden en hoe ze konden doorrijden. De resultaten zijn opvallend: van de 100 uitgeteste gewestwegen heeft slechts de Belliardstraat in Brussel, de Koning Boudewijnlaan in Leuven en de N74 tussen Hasselt en Houthalen een groene golf.

Andere wegen geven volgens Touring een foute boodschap. Wie zich aan de limiet houdt, staat voor een rood verkeerslicht. De bestuurder wordt uitgenodigd om sneller te rijden om vlotter te kunnen doorrijden.

Door de slecht afgestelde verkeerslichten staan Belgische bestuurders samen elk jaar voor meer dan 6.000 uur onnodig stil, stelt Touring. Danny Smagghe van Touring noemt dat verkwisting: "Je gaat mensen doen afremmen voor elk rood verkeerslicht en terug aanzetten bij een groen. Dat veroorzaakt natuurlijk meer verbruik, meer luchtvervuiling en lawaai." De mobilistenvereniging pleit voor een Groene Golf Team, zoals in Nederland, dat het land rondrijdt om de verkeerslichten op elkaar af te stellen en files op te lossen.