BIPT tikt telecombedrijf Telenet op de vingers

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) heeft kabelaanbieder Telenet een boete van 250.000 euro opgelegd omdat het zijn abonnees niet voldoende geïnformeerd had.

Telenet heeft zijn abonnees niet naar behoren geïnformeerd over de mogelijkheid zonder boete hun contract op te zeggen na de wijziging van de algemene voorwaarden op 1 oktober 2010.

Het ging onder meer over het verdwijnen van een vergoeding per dag vertraging als de herstelling van de telefoondienst langer dan twee dagen aansleept. Ook de financiële aansprakelijkheid van Telenet bij vaste telefonie- of internetcontracten tot 100 euro werd aangepast.

Het telecombedrijf bracht zijn abonnees enkel op zijn website op de hoogte van het gratis opzegrecht naar aanleiding van de wijzigingen. Dat is onvoldoende volgens volgens de telecomwet. Telenet moet de boete van 250.000 euro binnen de twee maanden betalen. Het bedrijf heeft al laten weten "hoogstwaarschijnlijk" in beroep te zullen gaan.