Tip voor de feestdagen: 1 cadeau is beter dan 2

Een tip voor zij die de komende weken nog in het drukke feestgewoel op zoek moeten naar een geschikt kerstcadeau: één cadeau krijgen is leuker dan één cadeau en een kleintje erbovenop. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Virginia Tech en hun studie staat in de Journal of Consumer Research.

De kerstperiode is voor veel mensen een hel. Wordt het weer die vermaledijde das voor papa, het obligate flesje parfum voor de vriendin en zou de bomma niet blij zijn met een microgolfoven? Wie zich straks nog naar de overvolle winkelstraten begeeft, leest het best even voort.

Volgens de onderzoekers is het motto van wie cadeautjes koopt "hoe meer hoe beter", maar dat blijkt niet het geval. De cadeaugevers hebben dus een heel ander beeld van een goed geschenk dan de ontvangers, een fenomeen dat de psychologen "the presenters paradox" noemen.

Uit onderzoek bij honderden proefpersonen bleek bijvoorbeeld dat mensen meer geld willen geven aan een iPod alleen dan aan een iPod mét een downloadabonnement. Hetzelfde gebeurde ook met een hotelovernachting in een vijfsterrenhotel met zwembad. Mensen hadden meer veil voor dat hotel dan voor hetzelfde hotel met zwembad én driesterrenrestaurant.

Volgens de onderzoekers komt dat omdat we voor ons waarde-oordeel altijd kijken naar het totaalplaatje. Als er aan dat ene cadeau een cadeautje wordt toegevoegd, maken onze hersenen een nieuw totaalplaatje. We brengen de afzonderlijke waardes samen en nemen een gemiddelde.

"Het is een beetje zoals een glas warm water waar je lauw water aan toevoegt. De gemiddelde temperatuur zal dalen", zegt professor Kimberlee Weaver. "De waarde van 2 cadeaus samen zal dus ook lager uitvallen."

Maar toch is het oppassen geblazen. De theorie gaat volgens Weaver op voor het merendeel van de mensen, maar er zijn uitzonderingen. Sommige mensen vinden een extraatje juist wel leuk. Aan u om te oordelen of u hebberige familieleden heeft of niet.

lees ook