"Stoeproken" is Woord van het Jaar 2011

"Stoeproken" is verkozen tot Woord van het Jaar 2011. Dat hebben Van Dale Uitgevers en de VRT bekendgemaakt. "Frietrevolutie" en "heen-en-weerkind" vervolledigen de top drie.

Van 29 november tot 19 december kon gestemd worden op de tien genomineerde woorden voor het Woord van het Jaar 2011. Er kon gestemd worden in vijf categorieën (jongerentaal, lifestyle, sport/amusement, economie en politiek).

Op internetsites, weblogs, Twitter, Facebook en in radio- en tv-programma’s werd de afgelopen weken gediscussieerd over de genomineerde woorden en werden er oproepen tot stemmen geplaatst. Zo'n 16.000 mensen lieten hun stem achter en bepaalden daarmee welk nieuw woord tentsletje (2010), ontvrienden (2009) en swaffelen (2008) mag opvolgen.

"Stoeproken", een woord uit de categorie lifestyle, haalde het uiteindelijk met 16 procent van de stemmen. "Stoeproken" haalde het van "frietrevolutie" en "heen-en-weerkind". Van Dale omschrijft stoeproken als "roken op de stoep voor een café of restaurant, wegens het rookverbod in de horeca".

Ook in de vijf afzonderlijke categorieën werd een winnaar gekozen:

Jongerentaal:

  1. torenpoeper
  2. bingelen
  3. ownen

Lifestyle:

  1. stoeproken
  2. pippapoep
  3. swappen

Sport/amusement:

  1. belspeldel
  2. wildbreien
  3. fietsostrade

Economie:

  1. citroenloopbaan
  2. restbank
  3. letsen

Politiek:

  1. frietrevolutie
  2. obesitasregering
  3. vlinderakkoord

"Boeiuh!" is Kinderwoord van het Jaar

De Ketnet-kijkers hebben het Kinderwoord van het Jaar gekozen. "Boeiuh!" werd met ruime voorsprong verkozen. "Boeiuh!" (mét uitroepteken) is een variant van "boeiend", maar betekent net het tegenovergesteld: "ik vind het maar niets".

Het winnende woord is bekendgemaakt door de gelegenheidswrappers Peter Van de Veire en Miguel Wiels. Die namen aanleiding van Ketnet for Life de rol van de vaste wrappers over.