Audi Vorst en Volvo Gent leggen crisis naast zich neer

De Belgische autoproducenten hebben er een heel goed jaar op zitten. Ondanks het verdwijnen van Opel Antwerpen is de productie in 2011 gestegen met 7 procent. Vooral de Audi A1 van de fabriek in Vorst is een rots in de branding.

In 2011 werden door de drie overgebleven autofabrieken (Volvo Gent, Audi Vorst en Ford Genk) samen 563.290 auto's gemaakt. Dat blijkt uit cijfers van technologiefederatie Agoria. Een overzicht:


  2010 2011 %
Audi 68.557 118.167 +72,4
Ford 184.882 178.473 -3,5
Volvo 223.178 266.650 +19,5
Opel 51.500 - -100
Totaal 528.117 563.290 +7

De goeie cijfers worden vooral beïnvloed door de sterke groeicijfers van Audi Vorst. Die fabriek bouwt dit jaar alleen de Audi A1 (foto). De productie draaide in 2011 op volle toeren en dat resulteerde in een toename met meer dan 72 procent.

Ook Volvo Gent deed het goed met een stijging van bijna 20 procent, waarmee de vestiging het productierecord van 2005 breekt. Dat resulteerde in fors meer arbeidsplaatsen. In 2011 kwamen er 600 personeelsleden bij in Gent en van de 1.000 interimarbeiders kregen 500 een vast contract.

Alleen bij Ford Genk kon geen stijging worden geboekt. Daar daalde de productie zelfs lichtjes. In 2013 en 2014 is Ford Genk wel al zeker van nieuwe modellen, waarvoor het ook nieuwe ingenieurs zal aannemen.

Een uitdagend 2012

Technologiefederatie Agoria waarschuwt wel voor een turbulent 2012. De algemene economische groeivertraging zal "zo goed als zeker een impact hebben op de productie van 2012", klinkt het.

De Belgische autosector is nu nog goed voor 37.000 arbeidsplaatsen. Toeleveranciers meegerekend is dat zelfs 82.500 arbeidsplaatsen. 90 procent van de geproduceerde auto's gaat naar het buitenland. De autosector is dan ook goed voor 10 procent van de Belgische uitvoer.