"Ik ben geschokt, schaam me en wil me excuseren"

Intussen is het filmpje op enkele dagen tijd al bijna 5,5 miljoen keer bekeken: een pakjesbezorger van de internationale koeriersdienst FedEx smijt respectloos een beeldscherm over een omheining, omdat hij denkt dat de bewoner niet thuis is. Maar zijn daad wordt door de beveiligingscamera aan de voordeur gefilmd. De uiteindelijke eigenaar blijft met een kapot scherm achter. Maar was het filmpje echt of fake? FedEx heeft zich intussen verontschuldigd, maar ook hierdoor zijn niet alle twijfels van de baan.

Het was FedEx-vicepresident Matthew Thornton zelf die via een videoboodschap op het voorval reageerde: "Als baas van onze ophaal- en leveringsdienst doorheen de VS wil ik dat u weet dat ik geschokt was, dat ik me schaamde en wil me dan ook verontschuldigen voor de slechte ervaringen van deze consument. Dit gaat regelrecht in tegen alles wat we onze werknemers geleerd hebben en tegen wat we van hen verwachten. Het was een zeer ontgoochelende ervaring. Maar het gaat over één persoon en één pakje."

Marketingstunt of niet?

"Ook al beantwoordde deze levering niet aan onze hoge eisen, toch zullen we deze ervaring alvast gebruiken om van te leren. We zullen deze video intern verspreiden om iedere werknemer eraan te herinneren dat elk pakje belangrijk voor ons is. Het filmpje zal ook gebruikt worden tijdens onze opleidingen", aldus Thornton.

Volgens de vicepresident is er samen met de betrokken consument een positieve oplossing uit de bus gekomen: "Ze hebben onze excuses aanvaard en gaan helemaal akkoord met de manier waarop we dit probleem afgehandeld hebben." Volgens het praatprogramma Good Morning America zou de werknemer intussen ontslagen zijn.

Maar de vraag of het hier alsnog om een marketingstunt van het koeriersbedrijf gaat blijft op de achtergrond aanwezig. Op het internet circuleert immers ook een filmpje waaruit moet blijken dat het vrij eenvoudig is welke bestelauto dan ook van een FedEx-logo te voorzien. Wanneer een naaimachine voor de gepaste kleding zorgt en de nummerplaat onzichtbaar (gemaakt) is, kan dus een perfecte nep-situatie gecreëerd worden. Waarop, volgens de non-believers, FedEx zich dan kan verontschuldigen, met een wereldwijde exposure in deze tijden van Kerstmis, wanneer de concurrentie tussen de koeriersdiensten, om pakjes af te leveren, in al haar hevigheid speelt.

Oordeelt u zelf:

lees ook