Wetenschappers CERN vinden eerste nieuw deeltje

De onderzoekers van het Europees Centrum voor Kernonderzoek (CERN) hebben voor het eerst sinds de start van de deeltjesversneller LHC een nieuw deeltje waargenomen. De ontdekking is een belangrijke stap in de zoektocht naar het zogenoemde godsdeeltje.
Een grafische voorstelling van hoe het CERN hoopt om het Higgs-bosondeeltje te ontdekken.

Al enkele jaren laten de wetenschappers in een 27 kilometer lange tunnel protonen botsen in een onderzoek naar de basis van de kernfysica.

De voorbije maanden ziet het ernaar uit dat er heel wat belangrijke of zelfs revolutionaire ontdekkingen op stapel staan bij het CERN. Nu hebben de onderzoekers voor het eerst een nieuw subatomair deeltje gevonden.

Het deeltje kreeg de niet zo evidente naam Chi_b (3P). "Het is een meer "extatische" versie van eerder ontdekte Chi-deeltjes", vertelt Roger Jones, onderzoeker bij de Atlasdetector van het CERN aan de Britse zender BBC. "Het bestaat uit een "beauty quark" en een "beauty anti-quark" die samengebonden zijn."

"Wat vooral interessant is, zijn de krachten die de quark (een soort van subatomaire deeltjes, red.) en de anti-quark samenhouden, een sterke nucleaire kracht. Het is dezelfde kracht die bijvoorbeeld de protonen en de neutronen samenbindt in een atoom", legt Roger Jones uit.

De ontdekking van het eerste nieuwe deeltje aan het CERN is ook van groot belang in de zoektocht naar het zogenoemde godsdeeltje, het Higgs-bosondeeltje. Ook de Chi_b (3P) is een soort boson, een subatomair deeltje. Het Higgs-deeltje is cruciaal in het standaardmodel van de kernfysica. Het is het deeltje dat massa geeft aan de materie. Het is nog nooit waargenomen en het is zelfs niet zeker of het wel bestaat. Maar eerder deze maand hebben onderzoekers van het CERN laten weten dat ze erg dicht bij de ontdekking van het Higgs-bosondeeltje staan.