Vande Lanotte wil één ombudsdienst voor consumenten

Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) wil één gemeenschappelijke ombudsdienst voor consumenten oprichten. Daar zou iedereen dan terecht moeten kunnen met al zijn klachten. Nu zijn er te veel verschillende ombudsmannen en geschillencommissies, vindt hij.

Volgens de nieuwe minister van Consumentenzaken is de Belgische wetgeving over consumentenzaken "meer dan behoorlijk". "Onze wetgeving over de consumentenbescherming is over het algemeen strenger dan in andere landen", stelde Vande Lanotte in "Peeters & Pichal" op Radio 1.

Het loopt echter minder vlot bij de toepassing van de wetten, meent de minister. "We hebben een aantal ombudsmannen maar dat is heel erg verdeeld. We hebben ook een aantal geschillencommissies, maar dat is heel gefragmenteerd en dat betekent dat mensen er gewoon niet aan denken dat ze daar recht op hebben."

Vande Lanotte wil daarom alles herstructureren en één gemeenschappelijke ombudsdienst oprichten, "waarbij je als eerste functie de informatie geeft, ten tweede een beetje de klachtenbank bent en ten derde de geschillencommissie". "Niet stukje voor stukje, iets voor reizen, iets voor energie, iets voor meubelen, maar het helemaal omkaderen, zodanig dat je als consument weet dat je naar dat ene adres moet."