Duco Sickinghe (van Telenet) is Manager van het Jaar

De Nederlander Duco Sickinghe (53) volgt Michel Moortgat (van Duvel Moortgat) op als Manager van het Jaar. Sickinghe leidt sinds 2001 Telenet. Hij bracht het telecombedrijf naar de beurs en bouwde het uit tot een geduchte concurrent voor Belgacom.
Duco Sickinghe beantwoordt zelf ook mails van boze klanten.

 "De duurzaamheid van de kandidaat primeert ook dit jaar. Duco Sickinghe staat tien jaar aan het hoofd van Telenet, en het waren tien jaar van innovatie en groei", motiveert juryvoorzitter Luc Vandewalle de keuze voor Duco Sickinghe.

De Nederlander werd de voorbije jaren al vijf keer genomineerd voor de titel Manager van het Jaar en mag nu eindelijk met de trofee naar huis. "Ik vind het buitengewoon eervol om als Nederlander deze prijs te krijgen", reageert Sickinghe. Toen ik tien jaar geleden naar België kwam 'om de kabel te doen', had iedereen in de zakelijke wereld medelijden met mij."

Managen: van vader op zoon doorgegeven

Sickinghe is een verkoopsman pur sang. Hij heeft het managen in zijn bloed: zijn vader Feijo stond aan het hoofd van het Nederlandse Stork-concern. Sickinghe studeerde rechten in Utrecht en begon zijn carrière in Zwitserland bij de Amerikaanse computerbouwer Hewlett-Packard. In Genève schaafde hij ook zijn Frans bij dat hem goed van pas komt in België waar hij voor Telenet zaken doet in Wallonië.

Sickinghe bleef nog een hele tijd aan de slag in de informaticasector voor bedrijven als LaserJet, NeXT Computer en Software Direct. In 1996 stapte hij over naar de Nederlandse uitgever Wolters Kluwer waar hij werkte aan de overgang van het bedrijf naar de elektronische media.

In 2001 werd Sickinghe partner van Callahan Associates, dat aanvankelijk aandeelhouder was van Telenet. In de zomer van datzelfde jaar werd hij benoemd tot CEO van Telenet. Het telecombedrijf was toen een noodlijdende kabeloperator, maar onder Sickinghe keerde het tij.

Mail Duco persoonlijk

Sickinghe profileerde Telenet in het begin als neutraal distributiekanaal, maar in 2003 kocht hij de betaalzender Canal+ Vlaanderen. Vandaag heeft hij het voetbalcontract en vier Sporting Telenet-kanalen.

In 2005 bereikte Telenet 1 miljoen klanten en trok naar de beurs tegen de lage introductieprijs van 21 euro. "We willen iedereen de gelegenheid geven in onze digitale toekomst te investeren", zag Sickinghe het.

De jongste kwartaalcijfers van Telenet laten een winstmarge van financiële kosten, belastingen en afschrijvingen van 53,5 procent zien. Historisch hoog. Net zoals het aantal internet-, telefoon-, gsm- of digitale tv-klanten. De verkoopstactiek berust erin de analoge tv-kijker te overtuigen over te schakelen naar digitale tv, meestal neemt de abonnee er dan ook internet en vaste telefonie bij.

Sickinghe is naast een commercieel manager ook een betrokken manager. Zo wil hij rechtstreeks contact houden met de klant. Wie een vraag of klacht heeft, kan hem altijd mailen. "Ook al is maar 0,5 procent van de factuur fout, iedereen moet 100 procent uitleg krijgen", luidt het. Sickinghe gaat er prat op een luisterend oor te zijn voor klant en voor medewerker.

"Een paar slechte kwartalen en ik lig eruit"

De Nederlander slaagde er op tien jaar tijd in van Telenet een waar groeibedrijf te maken. Ook de buitenwereld merkte de kwaliteiten van de manager al op. In 2010 viel zijn naam als opvolger van Ad Scheepbouwer bij telecomconcern KPN.

Toch zit Sickinghe nog altijd bij Telenet. "Het is een utopie dat je een bedrijf als KPN even naar je hand zet. Telenet blijft een uitdager, heeft een ander dna. Plus, ik denk niet dat mijn familie uit België weg wil." Hoelang hij nog bij Telenet blijft? Daar is hij heel nuchter in: "Een paar rotslechte kwartalen en ik lig waarschijnlijk buiten."