Is nieuwe logo van Groen recyclage?

Dat ze bij Groen voorstander zijn van recyclage is geen geheim. Maar nu blijkt dat ze ook voor het ontwerp van hun nieuwe logo leentjebuur hebben gespeeld. Althans zo lijkt het toch.

Wie het nieuwe logo goed bekijkt, kan er immers niet om heen. Vormelijk lijkt het logo erg goed op een gespiegelde versie van het logo van Groupon, de site met voordelige groepspromoties. Het lettertype en de kleur lijken dan weer erg goed op het bovenste deel van het logo van "Armoede is een onrecht, maak er spel van", een actie van 7 jeugdbewegingen tegen armoede.

Bij Groen hadden ze de opvallende gelijkenissen ook al gezien. "Maar uiteraard is het daar niet op gebaseerd, het is puur toeval", zegt woordvoerster An Moerenhout in een eerste reactie. "Het is moeilijk vandaag de dag om een logo te creëren. Er zullen altijd wel gelijkenissen zijn."

Ook de ontwerper van het logo heeft gezien dat de logo's op elkaar lijken. "Als je ze naast elkaar legt, dan zijn er op het eerste zicht visuele affiniteiten, maar alle elementen op zich zijn wel verschillend", zegt strategisch planner Sam Buyst van communicatiebureau Salvo. "Zo heeft het logo van Groupon 2 schuine zijden en dat van Groen 3. En bovendien verschilt ook de hellingsgraad."

"Ik ga ervan uit dat het lettertype nog wel eens is gebruikt in logo's. Alleen merken die erg veel geld hebben, kunnen zelf een typografisch lettertype laten ontwerpen. Maar ik heb het in mijn carrière nog maar een keer echt meegemaakt. Ik veronderstel dat de lettertypes in de VRT-logo's ook nog wel in andere logo's zullen voorkomen."

lees ook