"Autosalon is veruit grootste publiekstrekker"

Vandaag opent het 90e Autosalon zijn deuren in de Heizelpaleizen, in Brussel. Organisator Febiac verwacht dit jaar veel vragen, en dat heeft veel te maken met de besparingsmaatregelen die de nieuwe federale regering heeft doorgevoerd.

Het Autosalon viert dit jaar zijn 110e verjaardag, want het eerste "Automobiel- en Rijwielsalon" werd al in 1902 georganiseerd. Omdat er bijvoorbeeld tijdens de oorlogsjaren geen Autosalon was, zijn we dit jaar toe aan de 90e editie.

"We denken dat het qua publiek vergelijkbaar zal zijn met andere jaren", blikt Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac vooruit. "Het Autosalon is veruit het grootste publieksevenement van het land." Twee jaar geleden lokte het salon 606.000 bezoekers, vorig jaar kwamen 349.390 geïnteresseerden opdagen voor het "kleine" autosalon, waarbij de focus meer op bedrijfsvoertuigen ligt.

Toch heeft Brussel vooral de reputatie van verkoopsalon. Veel mensen stellen de aanschaf van een nieuwe wagen uit tot ze saloncondities kunnen krijgen. Zal dit ook nu weer zo zijn? "Voor wat het commerciële betreft, is het afwachten", geeft Kaesemans toe. Dat heeft veel te maken met de uitgevaardigde besparingsmaatregelen, zoals het afschaffen van de ecopremies voor energiezuinige wagens.

"We verwachten op dit Autosalon veel vragen", zegt Kaesemans, "over hoe je toch nog voordeel kunt halen uit nieuwe wagens, over de voordelen van de firmawagen, ..."

2010 en 2011 waren topjaren, maar wat in 2012?

Vorig jaar zijn er volgens Febiac ongeveer 572.000 nieuwe auto's ingeschreven. "Dat zijn er zo'n 25.000 meer dan in 2010, dat al een absoluut recordjaar was", verduidelijkt Joost Kaesemans.

Toen bekend raakte dat de ecopremies van de federale overheid zouden verdwijnen, kwam er in december een rush op nieuwe auto's. "Er zijn 20.000 auto's meer verkocht dan in een normale decembermaand", zegt Kaesemans, "een stijging van 25 procent."

En de toekomst in deze tijden van stijgende brandstofprijzen en afgeschafte ecopremies? Joost Kaesemans ziet moeilijkheden, maar ook kansen. Hoe maken we voertuigen op basis van een verbrandingsmotor nog zuiniger? Dat is volgens hem de uitdaging. "De laatste 5 jaar zijn de auto's gemiddeld 17 procent zuiniger geworden, dat is toch interessant om meegeven", stipt hij aan. 

Alternatieven zoals elektrische en hybride voertuigen blijven voorlopig randverschijnselen. "Elektrische voertuigen zijn duur en hebben een beperkte autonomie", zegt Kaesemans. "Vorig jaar zijn er zo'n 250 van verkocht in ons land."

Elektriciteit is de toekomst. "Maar niet van vandaag op morgen", waarschuwt Febiac, "daarvoor zijn er te weinig fiscale incentives." Maar zelfs al zouden die er zijn, dan nog moet u geen revolutie verwachten. Zo worden wagens met een verbrandingsmotor in Noorwegen zwaar belast en elektrische wagens niet, maar vandaag vertegenwoordigen elektrische wagens in dat land slechts 0,6 procent van de markt.

Bij de hybride voertuigen ziet Febiac wel een snellere groei. Zo komen er dit jaar een reeks nieuwe modellen op de markt. "Hybride voertuigen hebben het voordeel dat ze geen last hebben van een beperkte autonomie", verduidelijkt Joost Kaesemans. Desondanks zijn hybride voertuigen vandaag goed voor amper 1 procent van de markt.

Volgens Febiac lopen de prognoses van de verschillende automerken over het aandeel van elektrische en hybride voertuigen nogal uiteen: tegen 2020 tussen 5 à 15 procent van de totale markt. "Er is nog veel onzekerheid", geeft Joost Kaesemans toe.

Het Autosalon loopt van 12 tot en met 22 januari. Een echt thema is er dit jaar niet. "We leggen onder meer het accent op een eeuw automobielsalons en op voertuigen op aardgas of elektriciteit", zegt Joost Kaesemans. Zo krijg je als bezoeker de gelegenheid om een testrit te maken met een elektrisch voertuig op een speciaal daarvoor aangelegde piste.

Klik hier voor meer informatie over het Autosalon.

Rik Arnoudt