Twee lichamen gevonden aan boord van cruiseschip

Het dodental van de scheepsramp met het cruiseschip Costa Concordia is opgelopen tot vijf. Vanmiddag zijn twee lichamen gevonden in een van de cabines. Er zijn 17 mensen vermist. Vannacht en vanmorgen zijn nog 3 mensen levend van het schip gehaald.

Duikers hebben vanmiddag de lichamen van 2 mannen aangetroffen in een cabine aan de achterkant van het schip. Sommige bronnen vermelden dat het om 2 oudere mannen gaat die een reddingsvest aanhadden. Over hun identiteit is er geen nieuws.

Duikers van de Italiaanse kustwacht, de marine en de brandweer zoeken nog altijd voort naar overlevenden of lichamen. Er zijn nog 17 vermisten, het zou gaan om 11 passagiers en 6 bemanningsleden.

De reddingswerkers leven op hoop want vannacht en vanmorgen zijn nog 3 personen levend van het schip gehaald. Een pas getrouwd Koreaans koppel dat op huwelijksreis was, werd afgelopen nacht levend uit het schip gered. De twee mensen zaten nog steeds in hun hut op het schip en waren er al die tijd niet in geslaagd zichzelf te bevrijden.

Vanmorgen is nog een derde persoon levend teruggevonden in hetzelfde deel van het schip als waar het Koreaanse koppel zat. Het gaat om een bemanningslid, een purser. Hij heeft een gebroken been en is meteen naar het ziekenhuis overgebracht nadat hij bevrijd was met een helikopter.

Chaotische communicatie

De communicatie over de ramp voor de Toscaanse kust verliep gisteren bijzonder chaotisch. Zo is er verwarring over de lijst van passagiers en bemanningsleden en de registratielijst van wie aan land is geraakt. Een Siciliaanse man is nog steeds op zoek naar zijn vrouw en een vriendin, die volgens de hulpdiensten nochtans aan land zijn geraakt.

Ook over de slachtoffers werd verkeerde informatie verschaft. Aanvankelijk was gezegd dat er geen buitenlanders onder de slachtoffers waren en het om drie Italianen ging. Intussen is gebleken dat ze alle drie buitenlanders waren. Het gaat om twee Franse toeristen en een Peruaans bemanningslid.

Kapitein en stuurman aangehouden

Gisteren werden de kapitein en de stuurman van het cruiseschip aangehouden. Ze worden beschuldigd van meervoudige doodslag, het veroorzaken van een scheepsramp en het verlaten van het schip. De kapitein en de stuurman zouden het schip namelijk verlaten hebben vooraleer alle passagiers er af waren en dat is een strafbaar feit (zie kaderstukje).

De kapitein voerde als argument voor de ramp aan dat de rots waartegen het schip is gevaren, niet op zijn kaart stond. De Italiaanse kustwacht spreekt dat echter tegen. Volgens een ander bemanningslid dat op de Italiaanse televisie getuigde, voer het schip te dicht bij de kust.

Waarom het dat deed, blijft nog onduidelijk. De kapitein vaart al 11 jaar voor dezelfde rederij en had nooit eerder problemen veroorzaakt. Het Italiaanse parket gaat hoe dan ook van een menselijke fout uit en een doelbewust manoeuvre van de kapitein van het schip.

Een kapitein verlaat als laatste zijn schip. Punt.

U hebt het wellicht al in menige film gezien: een kapitein verlaat als laatste zijn schip, ook en zeker als het schipbreuk heeft geleden.

"Een kapitein moet zorgen dat zijn lading en bemanning zo snel mogelijk in veiligheid worden gebracht bij een catastrofe. Hij verlaat als laatste het schip. Al eeuwen ligt dat zo vast en het is een zeer zware fout als hij eerder het schip verlaat", legt Patrick Blondé van de Antwerpse Zeevaartschool uit.

Het behoort niet alleen tot de eeuwenoude maritieme gebruiken, een kapitein die daar tegenin gaat, pleegt ook een strafbaar feit en de mogelijke straffen zijn niet mals. "Dat zijn dezelfde straffen als voor doodslag, slagen en verwondingen", weet Blondé. "De juiste strafmaat ken ik niet, maar het zijn wel serieuze straffen."