“Vande Lanotte stelt amputatie voor als griepremedie"

Handelsfederatie Comeos en zelfstandigenorganisatie Unizo zijn niet te spreken over de "foute conclusies" die minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) volgens hen trekt uit een nieuw rapport van FOD Economie over de duurdere voedingsprijzen.
archiefbeeld

“De studie die de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie vandaag heeft voorgesteld, bevestigt de stelling van Comeos”, aldus Dominique Michel van handelsfederatie Comeos. “De loonkosten, fiscaliteit, belastingen en leveranciersprijzen maken de consumptieprijzen in onze supermarkten hoger.”

Alleen staan de oplossingen die Vande Lanotte voorstelt volgens de handelsfederatie haaks op het rapport. Zij hadden maatregelen verwacht om de fiscale druk en de loonkosten aan te pakken. “Het is alsof de dokter een correcte diagnose stelt – een griepje – en als remedie een beenamputatie voorstelt”, aldus Michel. “Ze halen de concurrentiepositie van ons land nog verder onderuit.”

Vande Lanotte stelt onder meer voor om lokale besturen aan te moedigen om zelf voor meer concurrentie te zorgen in hun gemeente door goedkope ketens te lokken. Volgens Comeos zou dat alleen maar verstorend werken.

Het label dat Vande Lanotte aan winkelmerken wil geven biedt volgens Comeos dan weer weinig meerwaarde. “We zien niet onmiddellijk de toegevoegde waarde. De consument is heus verstandig genoeg om zelf de juiste keuze te maken.”

“Verkopen met verlies is destructief”

Unizo is dan weer verbolgen over de wijziging die Vande Lanotte voorstelt aan het verbod op verkoop met verlies. “Verkopen met verlies is een destructieve marketingstrategie”, aldus Unizo. Verkopen met verlies toelaten zou volgens de zelfstandigenorganisatie leiden “tot job-, omzet- en winstverlies én een daling van het aantal supermarkten, waarbij vooral zelfstandigen het slachtoffer zullen zijn.”

De zelfstandigenorganisatie verwijst hiervoor naar “de grote prijzenoorlog door Albert Heijn in 2003”. In Nederland is verkoop met verlies wel toegelaten en daar is volgens Unizo door de prijzenoorlog het aantal supermarkten sterk gedaald, zijn er 17.000 jobs verloren gegaan en is de omzet van de supermarkten met 750 miljoen euro verminderd.

Meest gelezen