Loodsen zijn bereid hun acties te versoepelen

De vakbonden van de loodsen gaan hun langzaamaanacties tegen de pensioenhervorming versoepelen. Dat hebben ze gezegd na overleg met Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Het overleg heeft echter geen doorbraak opgeleverd. Crevits zegt geen geld te hebben voor de eisen van de loodsen.

De loodsen blazen de acties niet af om druk op de ketel te houden, maar ze willen ook niet iedereen "gijzelen". "Dit is een gebaar van goede wil aan de buitenwereld", stelt Kurt Callaerts van het ACV. Met de versoepeling kunnen schepen morgen de Vlaamse havens binnenvaren.

Vanmiddag hebben de vakbonden en de beroepsverenigingen met Vlaams minister Crevits gepraat. Het overleg ging over een uitstapregeling voor de loodsen, de berekening van hun pensioen en een arbeidsongevallenverzekering. Na de middag overlegde het kabinet ook met de havenbedrijven zelf en met het bedrijfsleven.

Crevits zegt dat er op dit moment geen onderhandelingsruimte is. De minister stelt dat ze geen geld heeft om aan de eisen tegemoet te komen en dat er ook al een cao is. "Er is een cao, een akkoord voor de werking in de periode 2010-2012. Alle vragen en zorgen die men heeft, horen eigenlijk thuis in een volgende onderhandelingsronde."

Loodsen legden sinds maandag het werk neer

Maandagavond legden de rivier- en zeeloodsen het werk neer, gisteren werd er overgeschakeld naar een langzaamaanactie, waarbij de loodsen na elke beloodsing hun maximale rusttijden opnemen en 's avonds en 's nachts niet werken.

De loodsen protesteren omdat er voor hen geen uitzondering is toegestaan in de pensioenhervorming. Volgens de plannen van minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) moet iedereen twee jaar langer werken voor hij op vervroegd pensioen kan. Er zijn overgangs- en uitzonderingsmaatregelen afgesproken, maar die gelden niet voor de loodsen.

De drie grote vakbonden en de vakverenigingen van de rivier- en de zeeloodsen hebben gisteren overleg gepleegd met minister Van Quickenborne. Dat overleg verliep positief, maar toch beslisten de loodsen nadien om hun actie voor onbepaalde tijd voort te zetten. Reden: ze wilden een antwoord van de Vlaamse regering over enkele onderdelen uit de pensioenregeling die Vlaamse materie zijn.

"Een acuut-dramatische toestand"

Omdat de loodsen staken, moeten almaar meer schepen blijven wachten om de havens binnen te varen. Dat kost de havens niet alleen veel geld, maar het is ook slecht voor het imago, zegt Annik Dirckx, woordvoerster van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.

Voor de haven van Antwerpen liggen momenteel zeker 70 schepen vast. Eddy Bruyninck, de topman van het Antwerpse havenbedrijf, maakt zich grote zorgen. "We hebben tientallen schepen die op loodsen wachten om de haven te verlaten of te bereiken. Een acuut-dramatische toestand. We moeten op zoek gaan naar een methode om te vermijden dat zoiets zich in de toekomst nog herhaalt."

Ook in de havens van Gent en Zeebrugge liggen tientallen schepen geblokkeerd. Minister Van Quickenborne had de loodsen gisteravond laat nog opgeroepen hun actie stop te zetten omdat die de economie lamlegt.

Fruithandel in de problemen?

Bij de geblokkeerde schepen zijn heel wat fruitschepen. De hele fruithandel in Europa dreigt in de problemen te komen door de acties van de loodsen, zegt Johan Claes, directeur-generaal van de fruitdivisie van het distributiebedrijf Sea Invest.

"In onze fruitdivisie hebben wij momenteel 6 schepen die de haven van Antwerpen willen binnenvaren, maar geblokkeerd liggen. We spreken toch over een 6 miljoen kilo fruit per schip, dat komt op 36 miljoen kilo fruit dat deze week niet op de Europese markt kan komen."