Rederij MSC zal positie in Antwerpen "herbekijken"

De containerrederij MSC heeft een veertigtal schepen bestemd voor Antwerpen afgeleid naar andere havens in de buurt. MSC sluit ook het "herbekijken van de investeringspolitiek" in Vlaanderen niet uit als de loodsen blijven actievoeren.

Mediterranean Shipping Company (MSC) is niet te spreken over de nu al dagen durende acties van de loodsen in de Vlaamse havens. 

De rederij heeft nu beslist om 40 schepen die liggen te wachten om Antwerpen binnen te varen of die nog op zee zijn, af te leiden naar andere havens in de buurt zoals Rotterdam. Daardoor zijn in de Antwerpse haven ongeveer 2.000 mensen tijdelijk werkloos.

Erger is dat MSC ermee dreigt om de "toekomstige investeringspolitiek in Vlaanderen te herbekijken. Dit alles gebeurt in een periode dat de containerscheepvaart een diepe crisis beleeft en wij begrijpen niet dat deze groep belanghebbenden (de loodsen, nvdr.) zich op een dergelijke manier opstelt", staat in een mededeling van de rederij. 

Dat is een niet mis te verstane waarschuwing van de op een na grootste containerrederij ter wereld. MSC is bovendien goed voor zowat 60% van de containertrafiek in de Antwerpse haven.

"Spelen met jobs van duizenden mensen"

Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) vindt dat de "chantage van deze beroepsgroep" niet meer te slikken is. Hij wil laten onderzoeken of hij de loodsen wettelijk kan laten vorderen of uitkijken naar alternatieven. 

Eddy Bruyninckx, de topman van Port of Antwerp reageert "meer dan boos" op de acties in zijn haven. Hij omschreef de loodsen als "voor het leven benoemde ambtenaren die spelen met jobs van duizenden andere mensen die dat niet zijn".

Dat de loodsen nu tenminste in de kantooruren werken, vindt hij onzin, want de getijden op zee laten dat nu eenmaal niet toe. Bruyninckx waarschuwde ook dat het binnenkort misschien wel mogelijk is om tijdens de kantooruren te werken omdat er dan gewoon minder schepen in Antwerpen zullen zijn.

Ook het Verbond van Belgische Ondernemingen is verbolgen over de acties van de loodsen. Volgens het VBO misbruiken die hun machtspositie om "de Antwerpse haven als een van de belangrijkste motoren van onze economie lam te leggen". De werkgevers waarschuwen voor een "economisch bloedbad waarbij jobs en inkomens in het gedrang komen".

Dat is ook de mening van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka die de woorden "schande" en "onverantwoord" in de mond neemt.

Een mastodont wordt boos

MSC is een Zwitsers-Italiaanse groep met zetel in Genève. Het bedrijf is wereldwijd actief met 467 schepen en is uitgegroeid tot de tweede containerrederij ter wereld na de Deense Maersk Line.

Antwerpen is voor MSC een erg belangrijk knooppunt in Noordwest-Europa. MSC is goed voor bijna 60% van de containertrafiek in Antwerpen en is er een van de belangrijkste werkgevers.