Studio Brussel stijgt, Radio 2 & Q-Music verliezen

Studio Brussel wint luisteraars en Radio 2 verliest er. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-cijfers. Bijna 80 procent van de Vlamingen luistert dagelijks naar de radio. Ruim 60 procent van de luisteraars kiest voor een VRT-radiozender.
De laatste editie van Music For Life was een voltreffer.

De nieuwe CIM-cijfers hebben betrekking op de periode van 27 augustus tot en met 24 december 2011. Studio Brussel is de grootste stijger in deze nieuwe meting. Het net stijgt van 10,7 naar 12,5 procent. Bij de commerciële zenders gaat Nostalgie er op vooruit: van 5,4 naar 6,6 procent.

Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender, maar het marktaandeel van de familiezender is wel gezakt, van 29,5 naar 27,9 procent. Radio 1 blijft relatief stabiel: van 9 naar 8,7 procent. Klara gaat van 2 naar 2,2 procent. MNM zakt lichtjes van 9,4  naar 9 procent.

"We zijn erg blij met de nieuwe radioresultaten", zegt Els Van de Sijpe, manager radio bij de directie media. "Studio Brussel laat fantastisch mooie cijfers optekenen. Music For Life werd voor het eerst volledig in de meetperiode opgenomen, maar ook los daarvan rijdt Studio Brussel al lang een schitterend parcours. MNM consolideert boven de 9 procent en houdt dus een flink deel van de winst uit de vorige golf vast. VRT in haar totaliteit bereikt nu dagelijks 2,9 miljoen Vlamingen. Het is fijn dat zoveel luisteraars elke dag voor ons kiezen."

Q-Music zakt lichtjes, maar zender is toch tevreden

De zenders van de Vlaamse mediamaatschappij (VMMa) gaan er globaal genomen op achteruit. Het marktaandeel van Q-Music, de tweede grootste Vlaamse zender en het sterkste commerciële station, zakt van 15,5 naar 14 procent. Joe FM zakt van 7,4 naar 6,6 procent.

Toch is ook de QGroup tevreden met de cijfers. Q-Music blijft markleider in de doelgroep 18-44-jarigen en zet met 24,3 % ook een sterk resultaat neer bij de jongere luisteraars (18-34). "We hebben met Q-Music een goed jaar achter de rug", zegt programmadirecteur Wim Oosterlinck. "We blijven marktleider binnen ons doelpubliek en blijven doen wat we altijd gedaan hebben: elke dag de luisteraars en onszelf verrassen. Intussen starten we maandag met visual radio, een nieuw hoofdstuk in ons radioverhaal."

Ook Tom Klerkx van Joe FM is positief. "Joe FM blijft de zender voor de actieve en muziekminnende dertiger en veertiger. We blijven stap voor stap bouwen aan een radiostation waar muziek uit de jaren 70, 80 en 90 een grote rol speelt."

De vorige CIM-cijfers hadden betrekking op de periode april-juni 2011.