Winnaars "Kleur je media" bekend

Vanavond werden in Brussel de "Kleur je media"-prijzen uitgereikt. "Kleur je media" is een initiatief van de VRT en mediarte.be, het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector. De deelnemers moesten een spotje maken dat allochtone jongeren tot mediagerichte opleidingen aanzet.

Er werden prijzen uitgereikt in drie verschillende categorieën: tv, radio en animatie. Chaima SaySay en Safia Machbouaa van Lessius Antwerpen wonnen de prijs in de categorie tv. De jury was het snel eens over de winnaar: "De spot bracht een duidelijke boodschap naar voren, verpakt in een goede slogan: "dromen, durven, doen"."

In de categorie radio werden Frederik De Clerck, Ine Verhaert en Wederik De Backer bekroond. "We willen deze radiospots van de drie Rits-studenten bekronen omdat ze jongeren aanspreken. Ze houden het eenvoudig en trekken de aandacht met humor, duidelijke slogans en doeltreffende herhaling", klonk het bij de jury.

Nina Mertz van de MAD-faculty in Limburg won de prijs in de categorie animatie. De jury noemde haar werk "creatief in alle eenvoud en het vertoont de vanzelfsprekendheid dat vreemde namen in de media thuishoren."

De onderscheidingen werden uitgereikt door Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A). "Met deze wedstrijd hoop ik dat àlle jongeren de media als mogelijke werkgever gaan zien, zodat ze in de toekomst voldoende deel gaan uitmaken van de media, om samen met ons het tij te doen keren", zei Lieten.

De winnende campagnes van "Kleur je media" zullen via zoveel mogelijke kanalen worden ingezet om scholieren van buitenlandse origine warm te maken voor een mediagerichte opleiding. De VRT en mediarte.be zorgen er ook voor dat de winnaars de kans krijgen om praktijkervaring op te doen in de mediasector.