Nestlé koopt babyvoeding Pfizer voor 9 miljard euro

De Zwitserse voedingsmultinational Nestlé neemt de babyvoedingsafdeling van het Amerikaanse farmaconcern Pfizer over voor 11,85 miljard dollar, dat is 9 miljard euro. Beide bedrijven hebben dat vandaag bekend gemaakt.

Nestlé heeft al babyvoedingsmerken zoals Nan, Gerber, Lactogen, Nestogen en Cerelac. Maar de gigant wil uitbreiden in de groeimarkten zoals China en India. De omzet van Pfizer's babyvoeding komt voor 85% uit die landen, en is volgens Nestlé "een uitstekende strategische combinatie".

De overname moet nog goedgekeurd worden door mededingingsautoriteiten. Als dat gebeurt komen merken als S-26 Gold, SMA en Promil in handen van Nestlé. Pfizer zette de babyvoedingsactiviteiten in juli vorig jaar in de etalage, samen met een afdeling die medicijnen voor dieren maakt. Het concern wil zich volledig richten op farmacie.

De babyvoeding van Pfizer is elk jaar goed voor een omzet van 2,4 miljard dollar (1,8 miljard euro).