Bestuur lokaal, communiceer sociaal

Sociale media en lokale politiek, ze leven nog niet echt in symbiose. Nationale politici vinden steeds meer hun weg naar netwerken als Facebook en Twitter, maar bij burgemeesters, schepenen en gemeenteraadsleden is er nog veel werk aan de winkel. Onafhankelijk communicatieadviseur Luc Balcer schreef een boekje om hen over de streep te trekken: "Vind mij leuk!"

"Vind mij leuk!" is duidelijk geschreven voor lokale politici die nog niet veel kaas gegeten hebben van sociale media. Wie zelf al volledig opgegaan is in sociale media, overschat vaak de kennis van lokale politici, benadrukt Luc Balcer (foto in tekst). Bij elke verkiezingen is er ook steeds een grote groep nieuwe kandidaten die misschien wel al van verschillende sociale media gehoord hebben, maar niet goed weten hoe ze die moeten gebruiken in hun campagne.

Zijn boekje is dan ook op maat van de lokale politici geschreven en bundelt een aantal tips om in de socialmediawereld te stappen en ze te gebruiken in de campagnestrategie. Want hoe eenvoudig het op het eerste gezicht mag lijken, door een gebrek aan strategie en doelstellingen kan een avontuur op een sociaal netwerk lelijk tegenvallen.

Wij pikten er alvast enkele bruikbare tips uit voor socialmedialeken:

  • Definieer uw doelgroep: probeer niet voor iedereen goed te doen. Bepaal zelf over welke thema's u wil communiceren. Stuur uw volgers voor andere thema's naar medekandidaten door. Zo bouwt u ook een netwerk op.
  • Nachtbrakers opgelet!: Timing is alles bij sociale media. U mag als politicus tot in de late uurtjes doorwerken, maar wacht toch maar met daarover te communiceren tot de dag erop. Een tweet sturen op Twitter na middernacht is als een verkiezingsaffiche op een plek waar niemand komt. Weinig mensen zullen gelezen hebben wat u te vertellen hebt.
  • Antwoord: Het is tijdrovend als u veel vragen krijgt, maar antwoorden is belangrijk op sociale media, waar interactie centraal staat. Als u niet ingaat op vragen van uw volgers, zult u ze snel verliezen.
  • Mens erger je maar: Aan klachten geen gebrek op het internet. Ga er naar op zoek en filter de ergernissen om er later oplossingen voor in de plaats te bieden.
  • Respecteer uw tegenstander: De verleiding is groot, maar breek uw tegenstander toch maar niet frontaal af. Ga dus van uw eigen sterkte uit in plaats van de ene aanval na de andere te lanceren. De spektakelwaarde mag dan groot zijn, het werkt averechts.

Balcer zelf eindigt zijn boekje met drie vuistregels die politici maar beter ter harte nemen:

  • Blijf uzelf. Uw persoonlijkheid op sociale media moet overeenkomen met die in het echte leven.
  • Spreek altijd de waarheid. Het lijkt banaal, maar toch: liegen helpt u geen stap verder.
  • Handel nooit emotioneel. Denk een minuutje na voor u een reactie plaatst. Het kan u heel wat imagoschade besparen. (Denk bijvoorbeeld aan de emotionele reactie van de Hasseltse burgemeester Hilde Claes (SP.A) op Facebook, die ze al snel weer verwijderde.)

En tot slot: de grootste val waar een politicus in kan trappen, is een te enthousiast begin en een al even snel verval. Op Twitter bulkt het van de politici met duizenden volgers die uitsluitend enkele maanden of weken voor verkiezingen van zich laten horen. Frequente gebruikers van sociale media laten zich niet gemakkelijk in de luren leggen.

Het boekje "Vind mij leuk!" van Luc Balcer is nog tot 28 april gratis te downloaden op www.vindmijleuk.be.

Wim Dries: "Vragen op Facebook over gat in de straat"

Wim Dries, CD&V-burgemeester van Genk, gebruikt al vijf, zes jaar verschillende sociale media als communicatiekanaal: Facebook, Twitter, Flickr, YouTube, LinkedIn en Slideshare.

Hoewel hij zijn voorkeur voor menselijk contact benadrukt, helpen die sociale media hem om de betrokkenheid met de bevolking te verhogen. Dries spendeert zo'n vijf a zes per week aan het onderhouden van zijn verschillende pagina's. Een kabinetsmedewerker neemt nog eens vijftien uur per week voor zijn rekening.

Opvallend vindt hij dat steeds meer vragen die vroeger per mail werden gesteld, nu via Facebook binnenkomen, zelfs al gaat het over een gat in een straat. Die vragen worden uiteraard beantwoord, via Facebook zelf, of via een ouderwets briefje. "Dat vind ik nog altijd het beste."

Dries heeft naar eigen zeggen nog nooit negatieve ervaringen met sociale media gehad. Hij komt ook zelden tussen in discussies, ondanks de "vaak heel harde taal". Volgens Dries "neutraliseert" zo'n discussie zichzelf. Zijn volgers argumenteren pro en contra, waardoor de discussie in balans blijft.

De Genkse burgemeester raadt lokale politici dan ook aan om in het socialmediaverhaal te stappen, maar waarschuwt ook: "Begin er niet mee op 1 september, want dan bent u niet geloofwaardig." Beter vandaag dan morgen dus.

lees ook