Bibliobusje komt zo

De bibliobus van Zwevegem, of bibus zoals hij ter plekke heet, viert zijn tweede verjaardag. Hij is deze legislatuur in gebruik genomen. In nogal wat Vlaamse gemeenten is het vernieuwen van de plaatselijke bibliotheek een thema dat leeft voor de komende verkiezingen. Dat het ook op een innovatieve manier kan, bewijst de bibus. Deredactie.be reed mee.

Niet erg veel Vlaamse gemeenten hebben een rijdende bibliotheek. De steden Antwerpen en Leuven hebben er een, de kleinere gemeente Beersel heeft er ook een en Zwevegem heeft er een. In Wallonië is de bibliobus veel meer ingeburgerd.

Nochtans biedt een bibliobus tal van voordelen. Dat bewijst de bus van Zwevegem, maar dat is dan ook een buitenbeentje. Het is de enige Vlaamse bibliobus waar een totaalpakket van bibliotheek en gemeentelijke dienstverlening aangeboden wordt. De bus is ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Er zijn steeds twee personeelsleden van de gemeente, het OCMW of de bibliotheek aanwezig op de bus. Die rijden ook zelf met de bus. "Ik heb een vrachtwagenrijbewijs gehaald en kan nu zelf met de bus rijden", zegt Valerie trots. "Niet evident voor een vrouw, maar wel fijn dat ik het nu zelf kan."

Naast het ontlenen van boeken en DVD's is het op de bus ook mogelijk om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen, de stookoliepremie te regelen of vuilniszakken te kopen. Wie thuis geen internet heeft, kan op de bus op het wereldwijde web surfen.

De meeste mensen komen echter voor de bibliotheek naar de bus. Het is woensdagnamiddag en dus zijn er veel kinderen op de bus. "Die zijn ook minder mobiel", merkt Ine D'haene, coördinator van de bibus op. Ook zij rijdt met zelf met de bus. "Hier in Otegem zijn we toch een goeie 7 kilometer van het centrum van Zwevegem verwijderd. Dat is ver voor kinderen om naar de bibliotheek te gaan, maar ook voor mensen die geen auto hebben."

Camille komt elke week naar de bus. Ze heeft een boek onder de arm. "Volgende week is dat uit", zegt ze trots. Mama Carinne is ook mee, maar die leent vandaag geen boeken uit. Joppe komt met zijn oma toe aan de bus. Hij grabbelt gretig in de stripbak en kiest er 8 Jommekes uit. "Voor mijn zus", zegt hij. "Ik lees liever Suske en Wiske." Zijn oma is blij met de bus, al gaat ze zelf liever naar de bibliotheek in het centrum. "Maar voor de kinderen is het reuze. Ze brengen ook elke keer andere boeken en strips mee."

Filip schuift aan om de boeken van zijn dochter Anna in te scannen. "En 1 boek voor papa dit keer. Mijn vrouw komt ook vaak naar de bus. Voor boeken, of voor vuilniszakken." Ook kleuterleidster Véronique stapt met haar dochter de bus op. "Iedere week reserveer ik de boeken op voorhand op het internet. Dan brengt de bus die mee en hoef ik niet naar het centrum. Heel handig."

Dienstverlening in de deelgemeenten garanderen

Het hoofddoel van de bus is de dienstverlening in de deelgemeenten garanderen. "De ziekenkassen trekken weg, De Lijn trekt weg, alle dienstverlening zagen we vertrekken uit de deelgemeenten. Vanuit de gemeente wilden we een omgekeerde beweging maken. Terug naar de deelgemeenten."

Dat verklaart ook waarom de bibus geen weerstand heeft opgewekt in de Zwevegemse gemeenteraad. De bus werd met unanimiteit goedgekeurd. Voor oppositiepartij Gemeentebelangen zijn net de deelgemeenten heel belangrijk. Zwevegem telt er vijf. Otegem, Moen, Heestert, Sint-Denijs en Zwevegem zelf, met het gehucht Knokke. In Otegem was er voordien geen bibliotheek, de bibliotheken in de andere deelgemeenten waren verouderd. De bibus voorziet nu alle deelgemeenten van een moderne bibliotheek en van gemeentelijke dienstverlening.

"We zouden onmiddellijk dezelfde keuze maken"

Schepen van bibliotheek en cultuur Ann Cosaert (CD&V) noemt de bus een succesverhaal. "Ik zou de bus zo opnieuw aanschaffen. Het is een verantwoorde investering."

"Een bibliotheek in elke deelgemeente, dat betekent in elke deelgemeente een gebouw huren, verwarmen, onderhouden, voorzien van boeken, enzovoort. Terwijl dat maar 1 à 2 dagen per week open kan zijn, anders zouden de personeelskosten te hoog oplopen. Die gebouwen worden dus het grootste deel van de tijd niet gebruikt. Dat is niet efficiënt. De bus wel."

"De bus was zijn investering waard", gaat de schepen verder. "In totaal heeft de bus 580.000 euro gekost, waarvan de gemeente 340.000 euro zelf op tafel heeft gelegd. Het resterende bedrag werd bijgeteld door subsidies van het Europees fonds voor plattelandsontwikkeling, de Vlaamse overheid en de provincie West-Vlaanderen."

Andere gemeenten geïnteresseerd

Ook andere gemeenten vertonen interesse in de bibliobus. "Gent en Kortrijk zijn al komen kijken naar onze bus", zegt coördinator Ine D'haene. "Onze bus valt duidelijk in de smaak."

Nick Resmann

lees ook