Opzegvergoeding voor gsm en internet verdwijnt

De opzegvergoeding voor gsm-, telefoon- en internetabonnementen verdwijnt binnenkort. Het gaat om een eerste stap om de prijzen in de telecomsector aan banden te leggen, zegt minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A).

Van telecom- of internetoperator veranderen is nu niet evident door de opzegvergoedingen. Wie zijn contract wil opzeggen voor de aangegeven einddatum, moet vaak een aanzienlijke som betalen. Die kan oplopen tot meer dan 150 euro. De ombudsman voor de sector kreeg 6.000 klachten in 2011 over de opzegvergoedingen, meer dan over eender welk ander onderwerp.

Maar dat zou straks dus afgelopen moeten zijn. "Het is een wetsontwerp van mijn voorganger, Vincent Van Quickenborne (Open VLD)", legt minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A, kleine foto) uit. "Het ligt nu in de Kamer en we zullen dat de komende weken bespreken. Rond half juni zou het moeten worden goedgekeurd." De afschaffing zou vervolgens rond moeten zijn begin juli.

Helemaal volledig verdwijnen de opzegvergoedingen niet. Wie zijn contract op wil zeggen in de eerste 6 maanden, moet wel nog een vergoeding betalen. Na 6 maanden betaal je niets meer om het contract stop te zetten en van operator te veranderen.

Vande Lanotte spreekt van een eerste stap om de hoge prijzen van abonnementen voor gsm, telefoon en internet in ons land aan te pakken. "We hebben een studie gevraagd aan het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) om de prijzen te vergelijken met het buitenland. Zoals we dat ook hebben gevraagd aan de CREG voor de energieprijzen."

De studie zal enkele maanden nodig hebben, aldus Vande Lanotte. Rond september verwacht hij de resultaten en op basis daarvan wil hij maatregelen nemen om de prijzen in te perken.

Geen probleem voor gsm-operatoren

De gsm-operatoren Proximus, Mobistar en BASE hebben er geen probleem mee dat de opzegvergoeding verdwijnt. Mobistar zegt dat het in zijn nieuwe tariefplanning die toch al schrapt voor de periode na zes maanden.

Proximus merkt wel op dat de maatregel gevolgen kan hebben voor de promoties. Het bedrijf ontkent overigens dat de telecomprijzen in ons land overdreven hoog zijn in vergelijking met de buurlanden.

BASE tenslotte vindt de afschaffing van de opzegvergoeding een goede zaak die de transparantie voor de klant in de hand werkt.