De PVDA wil 150.000 euro inzamelen voor campagne

"Doe nu al een duit in het PVDA-zakje." Met die slogan wil de PVDA 150.000 euro inzamelen. De partij gaat voor zetels in de grote steden. Maar in tegenstelling tot de traditionele partijen moet de PVDA haar campagnes zelf financieren. Daarvoor doet de partij beroep op leden en sympathisanten.

"Het hele verkiezingsbudget wordt bij elkaar gebracht door leden en sympathisanten", zegt PVDA-campagneleider Jan Hasaers. "Een hele uitdaging, want het is een gigantisch bedrag."

De 150.000 euro die de partij wil ophalen moet dienen voor campagnemateriaal: affiches, flyers, acties, persconferenties en websites. Dat het mogelijk is om een dergelijk bedrag bijeen te sprokkelen, bewees de partij in het verleden al. In 2009 haalde de PVDA eenzelfde bedrag op voor de federale kiescampagne.

In tegenstelling tot de traditionele partijen moet de PVDA haar campagne bekostigen zonder hulp van de overheid. "Partijen met vertegenwoordigers in het parlement krijgen jaarlijks samen 54 miljoen euro uit de staatskas", voegt Hasaers toe. Een startfonds voor alle partijen die aan de verkiezingen deelnemen, zou de PVDA juister vinden, maar daar wacht de partij dus niet op.

"De leden en sympathisanten zijn het hart van de partij en de motor van onze campagnes", zegt de PVDA-campagneleider. "We vragen hen nu al een duit in het zakje te doen."

lees ook