Rekenhof wijst op financiële risico's Oosterweel

Het Rekenhof heeft grote vragen bij de kostprijs en de timing van het Masterplan2020 dat de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen moet oplossen. “Het Vlaams Gewest staat borg voor een onbeperkte periode en een onbeperkt bedrag”, klinkt het bij het Rekenhof.

Het Masterplan gaat volgens het Rekenhof sowieso de Vlaamse begroting onder druk zetten. Vlaams minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V) zegt dat de Vlaamse regering het financiële plaatje onder controle heeft. “Uiteraard zal er uit eigen middelen moeten geput worden, maar dat gebeurt nu ook al, denk bijvoorbeeld maar aan de bruggen over het Albertkanaal.”

Het Rekenhof is niet gerustgesteld en zegt dat het Vlaams Parlement zich voldoende bewust moet zijn van de risico’s. “We raden aan om een maximumbedrag en –termijn op te nemen en het risico beter in te schatten.” De situatie zoals ze nu is noemt het Rekenhof “ongezien”.

Voor het einde van dit jaar moet Europa nog de toelating geven om aan de tunnel van het Masterplan te beginnen. De werkzaamheden zouden van start kunnen gaan vanaf september 2015. Tegen 2021 zouden de eerste auto’s door de Oosterweelverbinding moeten rijden.