Michael Jackson wordt "nieuw" gezicht van Pepsi

Frisdrankenproducent Pepsi gaat een wereldwijde reclamecampagne lanceren rond de overleden zanger Michael Jackson. De "King of Pop", die stierf in 2009, was in de jaren 80 ook al het gezicht van Pepsi.

De Amerikaanse colagigant heeft een deal gesloten met de erven van Jackson om opnieuw zijn beeltenis te mogen gebruiken. Dat beeld komt op meer dan een miljard colablikjes. Op de blikjes zal ook een code staan die je met je smartphone kan inscannen om remixes uit het album "Bad" te downloaden. Daarnaast wordt er nog een reclamefilmpje verspreid.

De campagne valt samen met de 25e verjaardag van Jacksons succesalbum "Bad". De plaat kwam uit in 1987 en ging meer dan 30 miljoen keer over de toonbank. Vijf singles van het album stonden in de top 100.

Jackson en Pepsi hadden tientallen jaren een winstgevende reclameovereenkomst. In 1984 gebeurde er een ongeval tijdens de opname van een reclamespot. Een vuurmachine stak toen het haar van de 25-jarige Jackson in brand, waardoor hij tweedegraads brandwonden opliep.

De campagne zal eerst te zien zijn in de VS en in China, daarna volgen nog 25 andere landen. Of ons land daar ook bij zal zijn, is niet duidelijk.