Sociale verkiezingen kosten bedrijven 145 euro per stem

De sociale verkiezingen die maandag van start gaan, kosten de bedrijven 145 euro per uitgebrachte stem. Dat meldt de regionale zender TV Limburg op basis van een bevraging van de Limburgse Kamer van Koophandel-Voka.

De enquête werd uitgevoerd bij 100 bedrijven met meer dan 50 werknemers. Daaruit blijkt dat de sociale verkiezingen de bedrijven 145 euro kosten per uitgebrachte stem.

Vanaf maandag kunnen werknemers hun vertegenwoordigers kiezen, maar volgens Voka zien de bedrijven de verkiezingen niet graag komen. "Acht op de tien ondervraagde bedrijven zijn van mening dat mensen opkomen bij sociale verkiezingen om zichzelf te beschermen. Het eigenbelang is belangrijker dan dat van de werknemer, waar ze eigenlijk voor zouden moeten opkomen", zegt Johann Leten van Voka aan TV Limburg.

Uit de enquête blijkt verder dat volgens de werkgevers de vakbondsafgevaardigden in de eerste plaats geïnteresseerd zijn in loonvoorwaarden. Dan volgen veiligheid en werkzekerheid. "De basis van alles is de continuïteit van de onderneming en de concurrentiekracht. Dat komt op een zeer laag niveau uit de enquête", aldus Leten.