"Humo mist zijn afspraak met de 21e eeuw"

Aimé Van Hecke, de topman van Sanoma Media België, heeft zich scherp uitgelaten over de ploeg achter het weekblad Humo. "Humo mist zijn afspraak met de 21e eeuw, terwijl we ondertussen al 2012 zijn", zei hij op een persconferentie waarop de resultaten van Sanoma werden toegelicht.

Sanoma heeft via de holding De Vijver Media een belang van 33,3 procent in Humo, maar is er operationeel niet meer bij betrokken.

Humo zit intussen twee jaar bij De Vijver, "maar heeft voorlopig niet gebracht wat de verschillende partners verwacht hadden", zei Van Hecke. Hij vindt dat de redactie nog te veel vasthoudt aan de "oude" Humo die in de vorige eeuw een succesblad was.

De verkoop van Humo daalde vorig jaar met 8,5 procent, van 216.044 naar 197.692 exemplaren per week.

Sanoma verwacht groei dankzij overname SBS-zenders

De hele Sanoma-groep België realiseerde vorig jaar een omzet van 209 miljoen euro, evenveel als in 2010. Van Hecke had het over "solide resultaten" in een jaar vol structurele veranderingen.

Voor dit jaar verwacht de groep een omzet van ongeveer 240 miljoen euro, 15 procent meer dan in 2011. Die groei zal er vooral komen dankzij de overname van de SBS-televisiezenders, VT4 en VIJFtv.

Op de magazinemarkt ontsnapt Sanoma niet aan de moeilijke omstandigheden. Het zag vorig jaar zowel de advertentie-inkomsten als de oplages van de tijdschriften dalen. Sanoma geeft onder meer Libelle, Flair en Story uit. Toch kon Sanoma Media België zijn aandeel op de markt van de tijdschriftenadvertenties vorig jaar voor het eerst boven 30 procent tillen, tot 30,5 procent.