"Zo'n bruin is niet goed voor de gezondheid"

Er is bruin, erg bruin en er is geroosterd bruin. Met dit laatste bruin wordt het fotomodel dat de nieuwe badpakkencollectie van H&M promoot op diverse internetforums omschreven. En dit in tijden dat kankerorganisaties de grootste moeite doen om mensen te waarschuwen voor de gevaren van huidkanker door overdadig zonnebaden. H&M verontschuldigde zich, maar laat de foto’s intussen wel op haar website staan.

Het was vooral de Zweedse krant Dagens Nyheter die de kat de bel aanbond. "De nieuwe reclamecampagne draagt niet alleen bij om badpakken te verkopen, maar er zullen ook meer doden vallen ten gevolge van huidkanker. Want het maakt helemaal niet uit of het model bruin gemaakt is door een computer of door een strand", stond er te lezen.

Persmedewerkster Charlotta Nemlin reageerde gisteren via een mail aan de Zweedse krant: "We betreuren dat we met onze campagne mensen van streek gebracht hebben. Het is niet onze bedoeling om een bepaald ideaal te promoten, maar wel om onze nieuwste zomercollectie te tonen. We omarmen de commentaren en blijven ze intern bespreken voor toekomstige campagnes." Op de vraag voor een interview wenste de kledingketen volgens de krant niet in te gaan.

Ook in Zwitserland was er commotie rond de campagne. Dokter Ralph Braun van het Universitair Ziekenhuis in Zürich op de nieuwswebsite 20 Minutes: "Velen, vooral jongeren, zullen eenzelfde bruine kleur willen hebben, ook al is hun huidtype veel lichter dan dat van het model. Maar weet dat dit niet goed is voor de gezondheid." Ook ex-Miss Zwitserland Amanda Ammann, die in 2009 een kwaadaardig huidgezwel diende te laten verwijderen, reageerde ontgoocheld: "Dit is dom. Zo’n campagne geeft ons een vals beeld van perfectie."

Ana Bobicanec, woordvoerster van H&M Zürich, rechtvaardigde de keuze: "We hebben gekozen voor het fotomodel Isabeli Fontana, die van Braziliaanse afkomst is. Ze heeft van nature een gebruinde huid, waardoor de kleuren van de badpakken beter tot hun recht komen."

lees ook