"Minimumdienst bij treinstakingen is nodig"

Enkele Waalse politici reageren scherp op de onaangekondigde staking bij het spoor waardoor tientallen treinen in de ochtendspits werden afgeschaft. MR-voorzitter Charles Michel pleit voor een minimale dienstverlening bij stakingen.

De staking was het initiatief van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) en werd niet gesteund door de traditionele vakbonden bij het spoor. De hinder was vooral groot op enkele lijnen in Wallonië. In Vlaanderen werd slechts 1 trein geschrapt.

"Eens te meer worden pendelaars, scholieren en studenten gegijzeld door een vakbondsactie zonder enige motivering. Dit is onaanvaardbaar", zegt Michel. Hij wil dat er tijdens de spitsuren een minimumdienst komt.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS, foto links) veroordeelt ook de wilde staking. "Het is onaanvaardbaar dat treingebruikers op die manier gegijzeld worden. Daarom moet deze vakbond de overlegmechanismen en regels, die onder andere een stakingsaanzegging voorzien, naleven."

Volgens de minister kan enkel de sociale dialoog de belangen van zowel de werknemers als die van de gebruikers en de kwaliteit van de diensten waarborgen. Hij wijst erop dat een sociale dialoog nu meer dan ooit noodzakelijk is omdat "de NMBS voor verschillende uitdagingen staat".

Ook de voorzitter van het CDH, Benoît Lutgen, vindt dat de staking een "onaanvaardbare actie" is omdat de regels en wettelijke aankondigingstermijn voor een staking niet zijn gerespecteerd. Een minimumdienst wil Lutgen wel overwegen, maar hij benadrukt dat zoiets alleen kan na overleg met de vakbonden.