"Waarde van campagneborden is beperkt"

Volgens docent politieke communicatie aan de Universiteit Antwerpen Philippe De Vries zouden kandidaten beter in andere middelen dan campagneposters investeren. “Om nieuwe kandidaten kenbaar te maken, hebben de campagneposters nut, maar daar stopt het”, zei De Vries in het radioprogramma "Peeters & Pichal".

In sommige gemeenten zoals Zandhoven, Geraardsbergen, Dilbeek en Maldegem worden inwoners al geconfronteerd met verkiezingsborden. Ook CD&V Kortrijk plaatst vanaf morgen grote affiches. Met nog 152 dagen en een zomer tussen nu en de verkiezingen vinden Peeters en Pichal dat toch wat vroeg. Zij vroegen expert ter zake Philippe De Vries naar de meerwaarde van (vroege) campagneposters.

“Het is heel vroeg om met posters te starten. Kandidaten willen zich onderscheiden door snelheid, maar andere kandidaten en partijen volgen meestal vliegensvlug. Voor campagneposters ter verbetering van de persoonlijke naamsbekendheid valt wel iets te zeggen, maar voor de grote partijen en bekende kandidaten is het effect van posters zeer beperkt.”

Sterktes en zwaktes

Kandidaten die toch kiezen om in te zetten op campagneposters zouden best origineel uit de hoek komen volgens docent De Vries. “Tussen al die borden is het onderscheidend effect bijzonder klein. Originaliteit kan dan het verschil maken.” Maar als hij kandidaat was, zou hij investeren in andere middelen dan campagneposters.

“De middelen voor gemeentelijke campagnes zijn al zo beperkt. Moesten kandidaten en partijen inzetten op meer basic onderzoeksmethoden zoals een grondige SWOT-analyse bijvoorbeeld, zouden ze al een heel eind verder staan.” Zo een analyse zou de kandidaat helpen bij het kennen van de eigen sterktes en zwaktes alsook die van de tegenstand. “Dat zijn punten die partijen heel makkelijk overslaan doordat ze sterk vanuit zichzelf rondkijken naar wat er speelt in de gemeente.”

Anders campagne voeren

Wat De Vries bij een volgend probleem met de campagneposters brengt. “Ik heb nog geen enkele campagneposter gezien die mij iets heeft bijgebracht over waar de kandidaat of partij voor wil gaan. Daardoor wordt het effect van een campagneposter gereduceerd tot de bevordering van die naamsbekendheid.”

Volgens onderzoek wordt 85 procent van de kiezers geconfronteerd met campagneposters, maar slechts 5 procent geeft toe dat de posters een effect zouden kunnen uitoefenen op de keuze van een kandidaat of partij. “Er kan sprake zijn van onbewuste effecten. Daar is meer onderzoek voor nodig", weet docent politieke communicatie De Vries. "Maar het zou voor mijn vakgebied vooral interessant zijn, moest een partij eens op een andere manier campagne voeren dan met borden of campagneposters.”

lees ook