"Beter te vroeg een SMS dan te laat een SOS"

In Wetteren gaf Open VLD deze week het startschot van de allereerste sms-campagne in Vlaanderen. Alle Wetteraars kunnen via een korte SMS hun suggesties formuleren voor het beleid dat de komende zes jaar in Wetteren gevoerd zou moeten worden.

Hiermee wordt het mysterie rond de bierviltjes in Wetterse cafés met het opschrift “Beter te vroeg een SMS dan te laat een SOS” opgehelderd.

Om Wetteraars op de hoogte te brengen van de campagne, krijgt elke inwoner van de Oost-Vlaamse gemeente deze week een folder in de brievenbus waarin tekst en uitleg bij de campagne gegeven wordt. In de folder staat ook het nummer waarnaar de Wetteraars hun opmerkingen kunnen doorsturen. Dat is het nummer 0475 413 653.

Primeur

Een volksraadpleging per sms is een politieke primeur voor Vlaanderen. Campagneleider en sociale wetenschapper Wim Schamp, begrijpt echter niet goed dat hij in Vlaanderen de eerste is die met het idee van een sms-campagne op de proppen kwam. “Tot mijn stomme verbazing werd in ons land nog nooit een dergelijke peiling georganiseerd”, vertelt hij. “We sms’en voor alles en nog wat, maar vreemd genoeg werd het gebruik van sms in politieke campagnes tot nog toe over het hoofd gezien.”

Dat Schamp Open VLD een sms-campagne voorstelde, heeft een gegronde reden. “Als sociale wetenschapper heb ik vastgesteld dat de klassieke methoden om mensen te bevragen vaak een vertekend beeld geven”, zegt hij.

De resultaten van telefonische of elektronische peilingen zijn naar zijn mening niet representatief. “Bij telefonische peilingen gooit de helft van de mensen de telefoon dicht omdat ze de telefoontjes beschouwen als een onaangekondigde inbreuk op de privacy. Hierdoor krijg je een geamputeerde resultatenkorf”, meent hij. “Dit geldt ook voor internetenquêtes. Weinig mensen voelen zich geroepen daarop te reageren.”

Een sms-actie is volgens Schamp wetenschappelijk veel correcter. “Meer dan 85% van de bevolking smst”, zegt hij. “Bovendien is een smsje kort en wordt het gemakkelijk verstuurd.”

Na "Moedertjesdag" komt "Bloemetjesdag"

De Wetteraars kunnen nog tot zaterdag 26 mei sms’en. De 100 meest creatieve en constructieve inzendingen worden op 2 juni beloond met een blauwe roos. Wettteren is immers het centrum van de rozenkweek.

“We hebben zaterdag 2 juni alvast uitgeroepen tot Bloemetjesdag”, zegt Open VLD. “Misschien kan Bloemetjesdag in de komende jaren uitgroeien tot een heuse Wetterse feestdag?”

De Wettersestraat

Het blijft echter niet bij Bloemetjesdag. De 100 bekroonde reacties van de Wetteraars zullen ook gebundeld worden in de volgende editie van “De Wettersestraat”, het blad van Open VLD Wetteren.

Bovendien zullen de suggesties ook in het uiteindelijke verkiezingsprogramma van Open VLD opgenomen worden. Met deze campagne wil Open VLD immers onderstrepen dat het haar menens is met de mening van de Wetteraar. “Uw mening moet het fundament zijn van het beleid dat in de komende zes jaar in Wetteren gevoerd wordt. Het verkiezingsprogramma van Open VLD zal daar een duidelijke afspiegeling van zijn”, zegt het partijbestuur.

lees ook