"Supermarkten geven kortingen voor sigaretten"

Volksgezondheid heeft een klacht ingediend tegen de warenhuisketens Aldi, Colruyt en Makro omdat die de tabakswet overtreden. Ze geven kortingen voor sigaretten en tabak, ook aan jeugdbewegingen. Makro gaat de opmerkingen alvast bekijken, Colruyt ontkent alles.

De drie supermarkten verkopen sigaretten onder de prijs die op de fiscale zegels staat of ze geven kortingen bij grote aankopen. "Het kan gaan om een korting op een eenheidsverpakking, wat een korting van 3 à 4 procent oplevert, met uitschieters van 20 procent", zegt Paul Van den Meerssche, hoofdinspecteur bij Volksgezondheid. "Het kan ook gaan om een volumekorting als er grote hoeveelheden worden gekocht. Dat loopt op tot 7 procent korting."

Volgens De Tijd gaat Aldi tot 20 procent onder de prijs, althans voor de huismerken. Makro en Colruyt verkopen tabak en sigaretten 7 tot 9 procent onder de prijs.

Makro geeft in de krant toe dat het kortingen geeft. "Onze klanten kopen meteen een slof, ze kunnen geen afzonderlijke pakjes meer kopen. Daarom komen we hen wat tegemoet."

Volksgezondheid stelt dat de warenhuizen zo de wet overtreden. "De tabaksreclame is zeer streng. Alle vormen van reclame zijn verboden, behalve affiches in krantenwinkels. Dat een warenhuis enkel in grotere verpakkingen verkoopt in plaats van in 1 pakje, maakt niets uit voor de wet. Verkopen met een prijspromotie kan niet."

"Groot risico voor jongeren"

De controledienst van Volksgezondheid heeft een pv opgesteld. "We hebben jammer genoeg vastgesteld dat de supermarkten zich ook op jongeren richten. Jeugdhuizen en jeugdbewegingen krijgen kortingen voor sigaretten", zegt Van den Meerssche.

"We hebben de indruk dat de warenhuizen met een tunnelvisie zitten en gefixeerd zijn op prijzen, en dat ze niet beseffen dat het niet om gewone producten gaat zoals vleeswaren of andere voeding. Tabaksartikelen zijn zeer schadelijk en de meeste rokers beginnen als ze jonger zijn dan 18."

Ook kleinere krantenwinkels en buurtwinkels hebben al een klacht ingediend wegens oneerlijke concurrentie van de supermarkten. Volksgezondheid neemt die klacht mee in het onderzoek.

"We gedragen ons zoals dat moet van de wet"

Makro heeft gisteravond de klacht ontvangen. "We bekijken de opmerkingen van de FOD Volksgezondheid. Als daaruit blijkt dat we maatregelen moeten treffen, dan zullen we dat doen", zegt woordvoerster Julie Stordiau. Ze geeft toe dat Makro kortingen geeft op grote aankopen. "Maar we maken hier uiteraard geen reclame voor in onze folders of in de winkel." Volksgezondheid reageert alvast positief op wat Makro liet weten. "We appreciëren dat antwoord ten zeerste", klinkt het.

Colruyt daarentegen is minder opgezet met de commentaar van Volksgezondheid. "Warenhuizen zijn verplicht om de verkoopprijs van het product, ook van tabaksproducten, duidelijk aan te geven in de winkelrayons", luidt het. "Wat Colruyt doet, is niet meer of minder dan zich gedragen naar een wettelijke verplichting. Gevolg geven aan een wettelijke verplichting kan onmogelijk worden beschouwd als reclame."

Daarbij beweert Colruyt dat België in strijd is met Europa. "De Europese Unie verbiedt immers dat overheden minimumverkoopprijzen opleggen."