Opel Astra vanaf 2015 niet langer Duits

Vanaf 2015 zal het model Opel Astra enkel nog in de Britse fabriek van Ellesmere Port en in Gliwice in Polen geproduceerd worden. De productie van Astra's in de hoofdzetel van Rüsselsheim valt dan stil.

De geruchten deden al een tijdje de ronde dat Duitsland niet langer de populaire Astra zou bouwen. Nu is dat officieel bekendgemaakt door General Motors, het Amerikaanse moederbedrijf van Opel.

Volgens GM is het kostenbesparend om de productie te herleiden van drie tot twee sites en was er bij de Britse en Poolse arbeiders meer bereidheid tot flexibiliteit en besparingen.

Daarom is besloten om de productie van de Astra te concentreren in Ellesmere en Gliwice. Hoe dan ook werden er vorig jaar veel meer Astra's gebouwd in Ellesmere (136.000) en Gliwice (153.000) dan in Rüsselsheim (18.000). 

GM wil de verliezen in Europa wegwerken

Als hoofdzetel en modernste fabriek van Opel is de site in Rüsselsheim niet echt bedreigd, maar wel de verouderde fabriek in Bochum, een ander steunpunt van Opel in Duitsland.

In Bochum worden geen Astra's gebouwd, maar wel het grotere model Zafira. Analisten vinden het nu logisch om de productie van de Zafira over te hevelen naar Rüsselsheim en daardoor zou de toekomst van Bochum heel onzeker worden.

Na jaren van crisis is de Amerikaanse autogigant GM opnieuw de grootste autobouwer ter wereld geworden en is die opnieuw winstgevend. Dat geldt niet voor de Europese afdeling waar Opel en Vauxhall vorig jaar een verlies van 747 miljoen euro optekenden.

De situatie is ook wat complexer geworden nu GM een strategisch partnerschap is aangegaan met de Franse tegenhanger Peugeot-Citroën en dat heeft bij Opel nogal wat wenkbrauwen doen fronsen.