"Hyun Su Shin is als gerecht met te veel tabasco"

Op de tweede wedstrijddag van de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool zijn de optredens van Hyun Su Shin uit Zuid-Korea en Tatsuki Narita uit Japan gemengd onthaald. "De wedstrijd zoekt een solist die kan uitgroeien tot een wereldster. Zo een muzikant heb ik niet gezien vanavond", analyseert de Belgische violist Bart Vandenbogaerde de avond muziek in het Paleis voor Schone Kunsten. Toch toonde de Japanse violist Tatsuki Narita zijn virtuositeit tijdens de opvoering van "Concerto nr. 1" van Paganini.

De 24-jarige Hyun Su Shin uit Zuid-Korea opende de tweede finaledag van de Koningin Elisabethwedstrijd met "Sonate nr. 3 in d opus 108" van Johannes Brahms. Voor Hyun Su Shin was het haar tweede deelname aan de Elisabethwedstrijd. In 2009 strandde ze in de halve finale.

De ravissante muzikante met gouden jurk zette meteen de toon voor haar optreden met heel gepassioneerde vertolking van Brahms met bijzonder veel vibrato. "Het was heel actief, high voltage. Maar in het bordje "high voltage" staat meestal ook "danger". Haar vibrato is heel uitgesproken waardoor haar vertolking variatie mist", zei Bart Vandenbogaerde in het panel van "Elisabeth live" Op 12. De concertmeester van deFilharmonie was net als gisteren van de partij in het panel van Thomas Vanderveken en Katelijne Boon.

Vandenbogaerde werd geflankeerd door violist Stefan Wellens, een altviolist die zijn sporen verdiende bij Wannes Van de Velde en vandaag werkt met onder anderen Geike Arnaert en JackoBond. "Hyun Su Shin speelde met een gespannen linkerhand. Mocht ze meer ontspannen geweest zijn, dan had haar vertolking meer kleur gekregen. Maar als er een booghaar (van de strijkstok) gesprongen is, ben je wel tot op het bot gegaan. Heel rock-'n-roll", zei Wellens.

De Zuid-Koreaanse speelde ook tijdens de opvoering van het opgelegde werk van de Japanse componist Kenji Sakai en haar vertolking van "Concert in d opus 47" van Jean Sibelius heel intenst en met veel vibrato.

"Het overaanbod vibrato blijft een storend element. Ik vergelijk het met een gerecht met heel veel tabasco. Je komt als luisteraar in ademnood en hoort niet wat er tussen de noten gebeurt. Dat is ook belangrijk. Dat alles samen betekent dat ze niet echt een favoriet is", besloot Vandenbogaerde.

Stefan Wellens wilde zo ver niet gaan in het Paleis voor Schone Kunsten, waar het Belgische koningshuis vertegenwoordigd werd door prinses Astrid. "Ik was onder de indruk van haar Sibelius. Vergeet ook niet dat ze gestoord werd door een gsm die rinkelde in de zaal. Dat heeft haar een 50-tal maten uit haar concentratie gebracht. In een liedjesprogramma kan je dat nog opvangen, maar hier is de wedstrijd onvergefelijk", aldus Wellens.

"Tatsuki Narita spreekt de taal van Kenji Sakai"

De Japanse violist Tatsuki Narita schopte het bij zijn eerste deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool meteen tot in de finale. De 20-jarige muzikant opende zijn optreden net als Hyun Su Shin met "Sonate nr. 3 in d opus 108" van Brahms. Narita speelde zonder partituur en koos voor een ingetogen aanpak van het stuk.

Bart Vandenbogaerde vond de opvoering "schools". "Het was verre van slecht gespeeld, maar het was niet wat ik mij voorstel bij Brahms. Ik zie geen oude componist met een baard, maar een jonge energieke man. De passie ontbrak in de vertolking van Tatsuki Narita. Deze wedstrijd zoekt naar een solist met passie die kan uitgroeien tot een wereldster en dat heb ik niet gezien", aldus Vandenbogaerde.

Stefan Wellens kon zich wel vinden in de ingetogen aanpak. "Er lag wel degelijk passie verscholen in de uitvoering, maar ingehouden. We komen terecht in een discussie over smaak. We kunnen nog heel lang doorgaan over de vraag of je Brahms gereserveerd mag spelen."

Het panel van "Elisabeth live" was lovend over de uitvoering van het opgelegde werk door de Japanner. "Zijn strakke aanpak van het "Concerto pour violon et orchestre" past goed bij het stuk van zijn landgenoot. Het lijkt alsof ze dezelfde muzikale taal spreken als landgenoten", zei Vandenbogaerde. Wellens genoot ook van de "uitgepuurde vertolking".

Tatsuki Narita sloot de tweede finaleavond af met "Concerto nr. 1 in D opus 6" van de Italiaanse componist Niccolo Paganini. Voor Stefan Wellens was de staande ovatie na de krachttoer terecht. "Het lijkt of deze man alles aankan", zei Wellens. Vandenbogaerde bleef bij zijn eerdere analyse. Het succes van de opvoering van Paganini door Narita schreef hij eerder toe aan de compositie dan de uitvoering van het stuk.

Morgen is het vooral uitkijken naar het optreden van de Belgische finalist Marc Bouchkov. Bouchkov kan de eerste Belgische winnaar van de wedstrijd voor viool worden. In de nacht van zaterdag op zondag wordt de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool bekendgemaakt in het Paleis voor Schone Kunsten.