Belg Bouchkov bombardeert zich tot één der favorieten

Onze landgenoot Marc Bouchkov heeft een geslaagd optreden achter de rug op de Koningin Elisabethwedstrijd. Met zijn doorleefde Sibelius plaatst hij zichzelf meteen bij de favorieten voor het concours. Het verschil met de Canadees Nikki Chooi was groot.

Twee onderwerpen gingen over de tongen voor aanvang van de derde finaledag. Prinses Mathilde, die eerder op de dag had geluncht met de voltallige wedstrijdjury, zat in de zaal.

Niet uitzonderlijk, ware het niet dat haar kleedje (kleine foto) opvallende gelijkenissen vertoonde met dat van Marlène de Wouters, de presentatrice van de wedstrijd. "Dat schijnt toch te leven onder de vrouwen", wist presentator Thomas Vanderveken op "Elisabeth live".

Maar het gespreksonderwerp was natuurlijk Marc Bouchkov. De Belg trad als eerste aan vanavond en de verwachtingen waren hooggespannen. Hij opende met de "Sonate nr. 7 in c" van Beethoven. Een gewaagde keuze "want het is muzikaal niet makkelijk om daarmee uit te pakken in deze ontzettend grote zaal. Die sonate is bijna kamermuziek", zei altviolist  en gast Tony Nys.

Bouchkov begon aarzelend, maar kwam er in het derde deel wel door. "Hij deed het voortreffelijk", vond Nys ook achteraf. "Hij dialogeerde goed met de piano en heeft mooie dingen gedaan. Maar het kamermuziekkarakter ging wel wat verloren. Misschien was dit niet de gepaste plaats om dit werk te spelen. Ik had hem het liever zien spelen in zijn huiskamer."

"Geslaagd om in verhaal te blijven"

Het opgelegde werk van Kenji Sakai, zoals steeds erg gecontesteerd, speelde Bouchkov intens en vol overgave. "Het werk intrigeert mij echt", zei Yumika Lecluyze, violiste bij onder meer Hooverphonic, Jasper Steverlinck en Tom Helsen en de 2e gast van "Elisabeth live" Op 12. "Ik vind het een mooi stuk. Al moet ik toegeven dat ik weinig geluisterd heb naar Bouchkov zelf, maar vooral naar het geheel."

Tony Nys is dan weer geen grote fan het werk. "Ik heb er mijn twijfels over en ik wil graag horen waarom de jury dit gekozen heeft. Het heeft een erg drukke orkestratie en de violist is moeilijk hoorbaar. Maar hij heeft er wel alles uitgehaald wat er inzit."

In het "Concerto in d" van Sibelius nam Bouchkov alle twijfels weg. Hij had een eigenwijze interpretatie in huis, maar die werd duidelijk gesmaakt. "Dit was echt heel goed gedaan. Ondanks de kleine foutjes, die er altijd zijn, is hij erin geslaagd om in zijn verhaal te blijven", vond Nys. "Hij heeft een aantal conventies doorbroken. In het eerste deel bijvoorbeeld neemt hij in de cadens geen tijd, terwijl elke andere violist dat wel doet. Dat moet je durven. Over smaken kan gesproken worden, maar zonder chauvinist te zijn: een grote chapeau."

De prestatie van de Belg was in elk geval één van de betere tot nog toe. Zaterdag weet hij of hij in de voetsporen treedt van zijn grootmoeder en vader, die respectievelijk 4e en 3e werden op het concours.

Nikki Chooi stelt enigszins teleur

De Canadees Nikki Chooi stelde meteen na Bouchkov enigszins teleur. Zijn " Sonate in G" van Maurice Ravel kon de gasten van "Elisabeth live" niet overtuigen. "Hij slaagde er voor mij niet altijd in om over te brengen wat hij wilde overbrengen", zei Tony Nys.

"Ik heb ultiem respect voor iedereen die hier staat, maar ik miste kleur", vulde Lecluyze aan. "Bij Ravel heb je bij wijze van spreken al een schets die je alleen nog moet inkleuren.... Soms verloor ik mijn aandacht. Ik was ook niet in de wolken over de samenwerking met de pianist."

Ook in het opgelegde werk bleef Chooi onder de verwachtingen. Het werd een brave en weinig geïnspireerde versie van het werk. "Ik had het gevoel dat Bouchkov er veel meer uithaalde", vond Nys. En Lecluyze vond ook het orkest minder geïnspireerd. "Omdat Chooi niet de dynamiek heeft die Bouchkov wel heeft."

In het concerto van Peter Tsjaikovski was Chooi zichtbaar vermoeid. Zowel in het eerste als in het derde deel liet hij heel wat steken vallen. Op het einde worstelde hij ook sterk met het ritme. "Op het einde was het worstelen, maar daar hou ik wel van. Dat maakt hem meer mens. Al zou het natuurlijk beter zijn dat die fouten er niet zijn", zei Lecluyse. Tony Nys vond wel dat hij mooie dingen had gedaan in het trage deel. "Dat maakte veel goed."

Na vanavond is de finale halfweg. Morgen spelen de Rus Andrey Baranov en de Koreaanse Dami Kim. In de nacht van zaterdag op zondag maakt de jury de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd bekend.