Illusie maakt van Pitt & Clooney lelijke venten

Brad Pitt, George Clooney, Nicole Kidman. Stuk voor stuk zijn het beroemdheden die onder meer door hun looks wereldberoemd zijn geworden. In dit filmpje van psychologiestudent Sean Murphy wordt met die looks de draak gestoken en het enige wat daarvoor nodig is, is een simpel klein kruisje.

Het is per toeval dat Murphy zijn ontdekking heeft gedaan. De student psychologie aan de universiteit van Queensland was aanvankelijk op zoek naar foto's voor een ander experiment, tot hij in discussie ging met enkele studiegenoten die al langer het fenomeen bestudeerden.

Murphy ontdekte snel dat er een soort van vervorming ontstaat van zodra de foto's in sneltempo wisselen. En elke voorgaande foto heeft een invloed op de volgende foto: zijn op foto 1 vrij kleine ogen te zien, dan zal het lijken alsof op de tweede foto opvallend grote ogen waarneembaar zijn. Van zodra je wegkijkt van het kruisje in het midden en focust op de gezichten van de beroemdheden, dan blijft er van de "monsterlooks" niets meer over.

De studie zelf werd al enkele maanden geleden gepubliceerd, maar pas recent heeft Murphy een filmpje gemaakt om het effect voor een groot publiek te kunnen aantonen. Hij heeft daarvoor foto's gebruikt van Hollywoodsterren en met het filmpje heeft hij de tweede plaats gewonnen in de "Illusion of the Year"-contest.

lees ook