Andrej Baranov krijgt publiek uit z'n stoel

De Rus Andrej Baranov heeft een staande ovatie gekregen van het publiek. Zijn indringende versie van het concerto van Sjostakovitsj begeesterde de hele zaal. Dami Kim startte sterk, maar zakte daarna weg.

Andrej Baranov mocht vandaag de spits afbijten. Sommigen beschouwden hem als één van de besten in de halve finale. En in zijn "Sonate voor viool en piano nr. 2 in D" van Sergej Prokofjef bewees hij meteen waarom. Een erg muzikale en virtuoze versie en dat vonden ook de gasten van "Elisabeth live" Op 12.

"Het werk leek wel voor hem geschreven. Er kon niets misgaan", zei altviolist Tony Nys. "Hij werd ook erg mooi begeleid op de piano. Ze hebben mooie dingen gedaan samen. Ik kreeg het gevoel dat hij meespeelde met de pianopartij."

Ook Emile Verstraeten, violist bij onder meer Bart Peeters en vroeger ook al Bjork, was onder de indruk. "Het is een chef-kok die perfect weet welke kruiden hij moet gebruiken. Ondanks het feit dat hij eruit ziet als een chef-kok, heeft hij ook iets geraffineerds. Hij heeft totale controle over wat hij doet."

Het opgelegde werk was ook nu weer min of meer een maat voor niets. Net als voor de andere finalisten blijft het moeilijk voor de solist om zich te handhaven in het atonale geheel. "Als je er begint op te letten, stoor je jezelf eraan dat je de viool niet altijd hoort. Maar zo ga je op een andere manier luisteren naar muziek", zegt Nys. "Anderzijds is dit wel een vioolconcours en moet je die viool wel horen."

Voor zijn afsluitende concerto koos Baranov voor het eerste van Dmitri Sjostakovitsj, een donker werk dat we in deze finale maar 1 keer horen. Maar wedstrijdbeest Baranov, die al aan zo'n 30 vioolwedstrijden deelnam, paste het als gegoten. Vanaf de eerste minuut nam hij het publiek bij de keel en hij liet die greep niet meer los.

"Ik heb tijdens dat eerste deel gewoon mijn ogen gesloten om te genieten", zei Emile Verstraeten. "Het publiek even de tijd doen vergeten, dat is de referentie voor iets dat muzikaal diep raakt." Ook Tony Nys was sprakeloos. "Ik weet niet wat ik moet vertellen. Soms krijg je kippenvel en dan zwijg je beter."

Het concerto werd duidelijk gesmaakt door het publiek en Baranov kreeg net als de Japanner Tatsuki Narita dinsdag een staande ovatie. "Erg leuk", pufte Baranov na bij Thomas Vanderveken. "Vanaf de eerste ronde had ik hier een geweldig contact met het publiek. Het waren allemaal leuke optredens."

Batterijen van Dami Kim leeg

De Koreaanse Dami Kim had nadien de lastige opdracht om Baranov te doen vergeten. Moeilijk, want de "Sonate nr.2 van Bela Bartok staat wel erg ver van de Sjostakovitsj waarmee Baranov afsloot.

"Om daarna naar zoiets te komen luisteren, dat is erg moeilijk", vond ook Tony Nys. "Maar dat doet niks af van haar prestatie. Je moet constant spanning opbouwen en dat doet ze heel voortreffelijk. Ze heeft ook een ongelooflijke puurheid en klaarheid in haar spel. Dit werk kan alleen indruk maken als je het zo transparant speelt en daar is ze in geslaagd."

Die zuiverheid had Dami, ooit een 2e plaats op een Paginini-wedstrijd in Italië, ook bij de start van haar Concerto nr.1 van die Italiaanse componist. Alleen articuleerde ze in de solo in het 1e deel plots slordig en maakte ze enkele foutjes. Ook in het aartsmoeilijke 3e deel ging ze een aantal keren de mist in.

Waar Baranov op het einde nog energie over leek te hebben, vloeide die bij Dami geleidelijk weg. "Het publiek was ook moe", vond Emile Verstraeten. "Het wordt dan heel moeilijk om dat mee te krijgen en dat wordt dan een wisselwerking." Ook Tony Nys vond haar prestatie in de Paganini minder. "Ik vrees dat de omstandigheden hebben gemaakt dat ze er nooit inkwam."

Morgen spelen de Rus Artiom Shishkov en de Amerikaanse Nancy Zhou. In de nacht van zaterdag op zondag maakt de jury de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd bekend.