Europese luchtvaartmaatschappijen trekken aan alarmbel

De Association of European Airlines (AEA), een organisatie die 34 Europese luchtvaart-maatschappijen vertegenwoordigt, trekt aan de alarmbel. Onze luchtvaart-maatschappijen hebben het steeds moeilijker, terwijl de concurrentie buiten Europa groeit.

Onder meer het Belgische Brussels Airlines is aangesloten bij de AEA, samen met grote kleppers in de luchtvaart zoals het Duitse Lufthansa, British Airways (Verenigd Koninkrijk) en het Nederlandse KLM.

Veel van die Europese luchtvaartmaatschappijen hebben het moeilijk. Omdat de brandstofprijzen zo hoog zijn bijvoorbeeld, maar ook door de economische crisis. Toch zijn er maatschappijen buiten Europa die fors aan het groeien zijn, zoals Emirates in Dubai. De Europese Unie kan volgens de AEA enkele maatregelen nemen om de concurrentiepositie van Europa te verbeteren.

Een doorn in het oog van de AEA is het zogenoemde "ETS-systeem" of de CO2-belasting. Alle luchtvaartmaatschappijen die van en naar de Europese Unie vliegen moeten een extra belasting betalen voor hun uitstoot. Luchtvaartmaatschappijen buiten Europa zijn hier woest om, China verbiedt haar maatschappijen zelfs om deze taks te betalen.

De extra belasting maakt Europese luchthavens duurder om op te vliegen, en dus minder interessant. De AEA wijst er ook op dat landen als China en India grote groeimarkten zijn. "Als die zich tegen Europa keren heeft dat niet alleen een negatieve uitwerking op de luchtvaart, maar op de hele Europese economie”, verklaarde Willie Walsh van British Airways (kleine foto).

Een tweede zaak die de Europese luchtvaartmaatschappijen aanklagen is ons versnipperd luchtruim. De Europese Commissie probeert al jaren om Europa te verenigen tot één luchtruim, maar dat lukt niet.

Door de versnippering kunnen vliegtuigen niet altijd in een rechte lijn naar hun bestemming vliegen. Die omwegen zorgen voor meer uitstoot en kost de luchtvaartmaatschappijen handen vol geld. "Nochtans is zo'n Europees luchtruim makkelijk te verwezenlijken, er is enkel politieke wil nodig", klonk het.

De derde smeekbede van de luchtvaartmaatschappijen ging over de infrastructuur. In het Midden-Oosten en elders in de wereld wordt enorm geïnvesteerd in luchthavens, zeker in vergelijking met Europa. "We vragen niet om te bouwen, wij zullen er wel voor betalen", sprak Steve Ridgway, ceo van Virgin Atlantic (tweede kleine foto). "We vragen enkel begrip voor de rol van de luchtvaart."