Radio 2 sterkste stijger in Vlaanderen

Radio 2 heeft zijn positie als best beluisterde radiozender in Vlaanderen verstevigd in de eerste drie maanden van 2012. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-cijfers voor de periode van 7 januari tot en met 6 april. Ruim 60 procent van de luisteraars kiest voor een radiozender van de VRT.

Radio 2 bereikt meer dan 1,3 miljoen luisteraars en heeft een marktaandeel van net geen 30 procent. De zender doet 2 procent beter dan bij de vorige meting van het CIM en maakt daarmee de daling van 1,6 procent in de vorige meting ongedaan.

Het bereik van het medium radio in Vlaanderen blijft stijgen. De voorbije maanden luisterde 78,7 procent van de Vlamingen dagelijks naar de radio. De vijf radionetten van de VRT zijn samen goed voor een marktaandeel van 60,5%. Radio 2 is met een marktaandeel van 29,9% is de grootste  VRT-zender, gevolgd door Studio Brussel (12,4%), MNM (8,4%), Radio 1 (7,4%) en Klara (2,1%).

"We zijn trots dat we ook bij deze meting het vertrouwen van de luisteraar hebben gekregen. Dagelijks drie miljoen luisteraars bereiken, het blijven cijfers waar ik stil van word", zegt Els Van de Sype, manager radio van de VRT.

Q-Music en JOE FM boeken ook winst

De zenders van de Vlaamse mediamaatschappij (VMMa) hebben hun marktaandeel de voorbije maanden kunnen vergroten. Q-Music is de tweede sterkste stijger (+1,1%) met een marktaandeel van 15,1 procent. Q-Music blijft ook de tweede grootste zender in Vlaanderen.

JOE FM is goed voor een marktaandeel van 7,2 procent, dat is 0,6 procent meer dan bij de vorige meting. Opvallend is dat de populaire radiozenders Radio 2, Q-Music en JOE FM het verlies aan marktaandeel tijdens de vorige meting bijna helemaal goedgemaakt hebben.