"Horror, passie, schoonheid, alles was er"

Het Brusselse publiek op de Koningin Elisabethwedstrijd werd verwend tijdens de 5e finale-avond. De 19-jarige Amerikaanse Nancy Zhou toonde zich erg volwassen en eerder had ook de Wit-Rus Artiom Shishkov al een sterke prestatie neergezet.

De Wit-Rus Artiom Shishkov, de oudste van alle finalisten, opende de avond met de "Sonate n. 3 in d" van Johannes Brahms. Een erg muzikale versie vond Guido De Neve, een van de beste violisten in ons land, in "Elisabeth live" Op 12.

"Het was zeer mooi. Hij speelde dynamisch, een uitvoering die gericht was op een hele mooie klank. Maar ik heb ook weinig dingen gehoord die me verrast hebben. Het tempo was stabiel en het werk kwam daardoor nogal statisch over. Er moet beweging inzitten, maar die had hij opgeofferd voor wondermooi spel."

Ook de andere gast, Jeroen Baert, violist bij onder meer Zita Swoon, hield van de muzikaliteit, maar miste contrasten. "Ik was gecharmeerd, maar niet helemaal in vervoering."

Shishkov speelde daarna op een erg doorleefde manier het opgelegde werk van Kenji Sakai. Al na enkele maten waren verschillende haren op zijn boog gesprongen. "Ik had de indruk dat hij een heel goeie visie heeft op het werk", zei De Neve; "Ik heb dingen gehoord die ik gisteren niet heb gehoord in dit werk. Dat bewijst dat hij vaak hedendaagse muziek speelt."

Maar ook De Neve heeft zijn twijfels bij het werk an sich, omdat de solist zelden te horen is. "Hij heeft de helft van de haren van zijn boog kapot moeten spelen om gehoord te worden."

Ook voor zijn afsluitende concerto van Peter Tsjaikovski kreeg Shishkov een onderscheiding, maar geen grote. "Het was een zeer mooie prestatie, het omgekeerde beweren zou unfair zijn, maar hij speelde het allemaal op safe. Hij maakt artistieke keuzes, maar wel weinig verrassende zodat het dan ook weer geen artistieke keuzes zijn."

"Ze vertelde een heel verhaal"

De Amerikaanse Nancy Zhou was vooraf getipt als een van de favorieten en die rol maakte ze waar. In de "Sonate voor viool en piano n. 1 in f" van Sergej Prokofjev deed niets vermoeden dat ze slechts 19 jaar oud is.

"Schitterend. Dit heb ik nog niet eerder gehad", was Guido De Neve heel enthousiast. "Alle facetten waren er: schoonheid, horror, passie, een heel verhaal. Het is een jong frêle meisje van 19 en ze speelt dit werk met zo'n buidel."

Zhou speelde daarna een erg brave versie van het opgelegde werk van Kenji Sakai, die vanavond in de zaal zat. Na afloop kon ze duidelijk niet snel genoeg beginnen aan het concerto van Sibelius, want ze bleef gewoon staan nadat het applaus was uitgestorven. Dirigent Gilbert Varga moest haar er even op attent maken dat ze  eerst nog even van het podium moest.

Maar de Sibelius was het korte wachten waard. "Ik ben echt onder de indruk", zei Baert. "De energie die ze zelfs in dat 3e deel nog had, pfiew." En ook De Neve bleef enthousiast. "Ik vond dit een superieure prestatie. In vergelijking met Shishkov? Dan denk ik dat haar leeftijd toch wel in haar voordeel speelt."

De Neve schat Zhou ook hoger in dan Baranov, die gisteren het publiek inpakte. "Wat hij deed heeft mij diep geraakt, maar als het gaat om de totaalprestatie, dan is er geen twijfel mogelijk."

Morgen is er de slotavond met de 2 benjamins van het concours: de Amerikaanse Esther Yoo en de Taiwanees Yu-Chien Tseng, beiden 17 jaar. Daarna trekt de jury zich terug om te beslissen wie de laureaten zijn van deze 75e Koningin Elisabethwedstrijd.